Uma revisão bibliográfica em periódicos da área de Educação em Ciências e Matemática e Ensino de Física sobre tecnologias digitais de informação e comunicação
View/ Open
Date
2023Type
Title alternative
A bibliographic review in journals in the area of Science and Mathematics Education and Physics teaching on digital information and communication technologies
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
A pesquisa que segue tem caráter bibliográfico, de natureza qualitativa, seguindo a Análise de Conteúdo, que tem como proposta investigar o que as pesquisas já realizadas apresentam em torno das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC), visualizando nesses artigos a temática, os recursos e as metodologias empregadas, bem como o público alvo e a área em questão. Assim, optou-se pela seleção de 17 revistas com qualis A (quadriênio anterior 2013-2016) na avaliação proposta pela CAPE ...
A pesquisa que segue tem caráter bibliográfico, de natureza qualitativa, seguindo a Análise de Conteúdo, que tem como proposta investigar o que as pesquisas já realizadas apresentam em torno das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC), visualizando nesses artigos a temática, os recursos e as metodologias empregadas, bem como o público alvo e a área em questão. Assim, optou-se pela seleção de 17 revistas com qualis A (quadriênio anterior 2013-2016) na avaliação proposta pela CAPES das áreas de Educação em Ciências e Matemática e Ensino de Física, traçando um comparativo comum importante referencial da área, na tentativa de evidenciarmos avanços e/ou retrocessos nas concepções acerca das TDIC e assim, visualizarmos no que avançamos e no que retrocedemos ou estagnamos em relação as novas perspectivas ligadas às tecnologias. Como resultados, evidenciamos categorias acerca das dificuldades existentes para integrar as TDIC nos espaços de ensino. Contudo, visualizamos também diferentes possibilidades didáticas no contexto das tecnologias, apontando a pandemia como um importante marco para a efetivação das TDIC nos processos de ensino e aprendizagem. ...
Abstract
The research that follows has a bibliographical character, of a qualitative nature, following Content Analysis, which aims to investigate what the research already carried out presents around Digital Information and Communication Technologies (TDIC), visualizing in these articles the theme, the resources and methodologies used, as well as the target audience and the area in question. Thus, we chose to select 17 magazines with A qualis (previous four years 2013-2016) in the evaluation proposedby ...
The research that follows has a bibliographical character, of a qualitative nature, following Content Analysis, which aims to investigate what the research already carried out presents around Digital Information and Communication Technologies (TDIC), visualizing in these articles the theme, the resources and methodologies used, as well as the target audience and the area in question. Thus, we chose to select 17 magazines with A qualis (previous four years 2013-2016) in the evaluation proposedby CAPES in the areas of Science and Mathematics Education and Physics Teaching, drawing a comparison with an important reference in the area, in an attempt to highlight advances and/or setbacks inconceptions about TDIC and thus, visualize where we have advanced and where we have regressed or stagnated in relation to new perspectives linked to technologies. As results, we highlighted categories about the difficulties that exist in integrating TDIC into teaching spaces. However, we also visualize different didactic possibilities in the context of technologies, pointing to the pandemic as an important milestone for the implementation of TDIC in the teaching and learning processes. ...
In
Conexões: Ciência e Tecnologia. Fortaleza, CE. Vol. 17 (2023), e022021, 12 p.
Source
National
Collections
-
Journal Articles (41833)Exact and Earth Sciences (6275)
This item is licensed under a Creative Commons License
