Cotidiano, trabalho e um narrador implicado
View/ Open
Date
2024Type
Title alternative
Everyday life, work, and an involved narrator
Abstract in Portuguese (Brasil)
O artigo apresenta uma leitura da canção “Cotidiano”, de Chico Buarque de Holanda, observando a representação do dia-a-dia entoado pelo trabalhador provavelmente braçal que está ali plasmado. Ele narra justamente os momentos em que não trabalha, e a partir do trabalho da esposa, que ele apresenta, contudo, como não trabalho. Trata-se de uma estrutura especular: o trabalho dele, caracterizado disforicamente, dá-se a ver a partir do trabalho dela, caracterizado euforicamente; trabalho produtivo e ...
O artigo apresenta uma leitura da canção “Cotidiano”, de Chico Buarque de Holanda, observando a representação do dia-a-dia entoado pelo trabalhador provavelmente braçal que está ali plasmado. Ele narra justamente os momentos em que não trabalha, e a partir do trabalho da esposa, que ele apresenta, contudo, como não trabalho. Trata-se de uma estrutura especular: o trabalho dele, caracterizado disforicamente, dá-se a ver a partir do trabalho dela, caracterizado euforicamente; trabalho produtivo e trabalho reprodutivo relacionam-se de forma complexa. Analisamos essa relação e perseguimos suas significações, esperando conseguir descrever com precisão os movimentos desse eu cancional intrincado que aparece na canção. ...
Abstract
The essay presents a reading of the song “Cotidiano” [Everydaylife], by Chico Buarque de Holanda, observing the presentation ofthe daily routine narrated by the (probably manual) worker that is there. He speaks precisely about the moments in which he doesnot work, and through the work of his wife, which he presents, though, as non-work. There is a mirror structure in place: his work, dysphorically characterized, can be seen through her work, euphorically characterized; productive work and repro ...
The essay presents a reading of the song “Cotidiano” [Everydaylife], by Chico Buarque de Holanda, observing the presentation ofthe daily routine narrated by the (probably manual) worker that is there. He speaks precisely about the moments in which he doesnot work, and through the work of his wife, which he presents, though, as non-work. There is a mirror structure in place: his work, dysphorically characterized, can be seen through her work, euphorically characterized; productive work and reproductive work connect in a complex way. We analyze this connection and look for its meaning, aiming at describing with precision the movements of this intricate narrator that is present in the song. ...
In
Nau literária. Porto Alegre, RS. Vol. 20, n. 2 (jun./out. 2024), e-142786, p. 1-12
Source
National
Collections
-
Journal Articles (41542)
This item is licensed under a Creative Commons License