Efeitos multidirecionais da instrução explícita de pronúncia : o desenvolvimento de VOT longo em inglês (L2) e sua influência nas oclusivas do português brasileiro (L1)
View/ Open
Date
2024Type
Title alternative
Multidirectional effects of explicit pronunciation instruction : the development of long-lag VOT in English (L2) and its influence on Brazilian Portuguese (L1) stops
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Adotando uma abordagem dinâmica para o desenvolvimento bilíngue, este trabalho investiga os efeitos da instrução explícita de pronúncia na produção do VOT tanto no inglês L2 quanto no português brasileiro (PB) L1. Dados de 16 brasileiros usuários intermediário do inglês, divididos em grupos controle (GC) e experimental (GE), foram coletados e analisados. Apenas o GE recebeu instrução explícita sobre a pronúncia das oclusivas não vozeadas do inglês. Foram realizadas três coletas: um pré-teste, u ...
Adotando uma abordagem dinâmica para o desenvolvimento bilíngue, este trabalho investiga os efeitos da instrução explícita de pronúncia na produção do VOT tanto no inglês L2 quanto no português brasileiro (PB) L1. Dados de 16 brasileiros usuários intermediário do inglês, divididos em grupos controle (GC) e experimental (GE), foram coletados e analisados. Apenas o GE recebeu instrução explícita sobre a pronúncia das oclusivas não vozeadas do inglês. Foram realizadas três coletas: um pré-teste, um pós-teste imediato e um pós-teste postergado. Os resultados indicam que o GC não realizou o padrão de VOT esperado para a L2 ao longo do estudo, sem revelar alterações na produção do PB. Por outro lado, o GE, após a instrução, apresentou aumento nos valores de VOT tanto para a L2 quanto para a L1, evidenciando efeitos multidirecionais do ensino explícito de pronúncia. ...
Abstract
Adopting a dynamic approach to bilingual development, this work investigates the effects of explicit pronunciation instruction on VOT production in both L2 English and L1 Brazilian Portuguese (BP). Data from 16 intermediate Brazilian users of English, divided into control (CG) and experimental (EG) groups, were collected and analyzed. Only the EG received explicit instruction on the pronunciation of voiceless stops in English. Three data collections were carried out: a pre-test, an immediate po ...
Adopting a dynamic approach to bilingual development, this work investigates the effects of explicit pronunciation instruction on VOT production in both L2 English and L1 Brazilian Portuguese (BP). Data from 16 intermediate Brazilian users of English, divided into control (CG) and experimental (EG) groups, were collected and analyzed. Only the EG received explicit instruction on the pronunciation of voiceless stops in English. Three data collections were carried out: a pre-test, an immediate post-test and a delayed post-test. The results indicate that the CG did not meet the expected L2 VOT pattern throughout the study, and showed no changes in the L1 production. On the other hand, the EG, after the instruction, showed an increase in VOT values for both L2 and L1, exhibiting multidirectional effects of explicit pronunciation teaching. ...
In
Ilha do desterro : a journal of language and literature. Florianópolis, SC. Vol. 77 (2024), e99369, p. [1]-23
Source
National
Collections
-
Journal Articles (41542)
This item is licensed under a Creative Commons License