Leitura de quadrinhos por crianças gaúchas nos anos 1950 : entre a condenação e o entretenimento
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Date
2023Type
Title alternative
Children reading comics in the 1950s : between condemnation and entertainment
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O texto tem como tema a leitura de quadrinhos (em gibis ou revistas infantis) por crianças brasileiras nos anos 1950, época em que coexistiam a sua popularização e uma campanha de teor pedagógico e moral visando à sua condenação. Para isso, contextualiza a pesquisa que deu origem aos dados empíricos, cujo foco foram as memórias de leitores de uma revista infantil gaúcha da época (Cacique), e aborda a questão das HQs e controvérsias que as envolviam. Por fim, discute relatos feitos por antigos l ...
O texto tem como tema a leitura de quadrinhos (em gibis ou revistas infantis) por crianças brasileiras nos anos 1950, época em que coexistiam a sua popularização e uma campanha de teor pedagógico e moral visando à sua condenação. Para isso, contextualiza a pesquisa que deu origem aos dados empíricos, cujo foco foram as memórias de leitores de uma revista infantil gaúcha da época (Cacique), e aborda a questão das HQs e controvérsias que as envolviam. Por fim, discute relatos feitos por antigos leitores entrevistados, os quais relembram a frequência e as circunstâncias da leitura de quadrinhos – em gibis ou em revistas infantis da época – durante sua infância, articulando-os com dados contextuais e aportes teóricos. ...
Abstract
The text has as its theme the reading of comics (in comic books or children's magazines) by Brazilian children in the 1950s, a time when its popularization coexisted with a campaign of pedagogical and moral content aimed at its condemnation. For this, it contextualizes the research that gave rise to the empirical data, whose focus were the memories of readers of a children's magazine from Rio Grande do Sul at the time (Cacique), and addresses the issue of comics and controversies surrounding th ...
The text has as its theme the reading of comics (in comic books or children's magazines) by Brazilian children in the 1950s, a time when its popularization coexisted with a campaign of pedagogical and moral content aimed at its condemnation. For this, it contextualizes the research that gave rise to the empirical data, whose focus were the memories of readers of a children's magazine from Rio Grande do Sul at the time (Cacique), and addresses the issue of comics and controversies surrounding them. Finally, it discusses statements made by former readers interviewed, who recall the frequency and circumstances of reading comics - in comic books or children's magazines of the time - during their childhood, linking them with contextual data and theoretical contributions. ...
In
TEXTURA - Revista de Educação e Letras. Canoas, RS. Vol. 25 n. 63 (2023), p. 112-138
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