Parâmetros para a compilação de um corpus em português brasileiro feito a partir de textos voltados para crianças
View/ Open
Date
2024Type
Title alternative
Guidelines for a Brazilian Portuguese corpus composed by texts written for children
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O presente estudo discute as possíveis aproximações entre a Linguística de Corpus e a Lexicografia Pedagógica no desenvolvimento de dicionários escolares de língua portuguesa voltados para crianças do 4º e 5º ano do Ensino Fundamental. Tradições lexicográficas desenvolvidas, como a de língua inglesa, costumam explorar a pesquisa com corpus como uma importante aliada no desenvolvimento de obras lexicográficas de excelência, e isso pode ser verificado nos mais diversos tipos de dicionários public ...
O presente estudo discute as possíveis aproximações entre a Linguística de Corpus e a Lexicografia Pedagógica no desenvolvimento de dicionários escolares de língua portuguesa voltados para crianças do 4º e 5º ano do Ensino Fundamental. Tradições lexicográficas desenvolvidas, como a de língua inglesa, costumam explorar a pesquisa com corpus como uma importante aliada no desenvolvimento de obras lexicográficas de excelência, e isso pode ser verificado nos mais diversos tipos de dicionários publicados por essas tradições. No caso de dicionários escolares, é possível encontrar estudos que demonstram como a compilação de corpora escritos para e por crianças pode ser útil no desenvolvimento de obras lexicográficas escolares. Com base em estudos desenvolvidos pela Lexicografia inglesa, o presente trabalho buscou transpor para a realidade brasileira diretrizes e métodos para o desenvolvimento de um corpus de textos para crianças e encontrou nas políticas públicas do livro didático uma grande aliada para essa tarefa. O Brasil, além de dispor de um ambiente favorável para o estudo ora proposto, devido à massiva publicação de dicionários escolares por editoras brasileiras e à intensa circulação desse produto nas salas de aulas do país, conta também com o Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD) como uma ferramenta adequada para o desenvolvimento de corpus de textos voltados para crianças, demonstrando, assim, um grande potencial para alavancar a pesquisa sobre dicionários escolares brasileiros. ...
Abstract
The present study discusses the possible approaches between Corpus Linguistics and Pedagogical Lexicography in the development of a Brazilian Portuguese school dictionary for 4th and 5th grade children. Advanced lexicographical traditions, such as the English-speaking ones, usually explore corpus research as an important ally in the development of excellent lexicographical works, and this can be confirmed in the most diverse types of dictionaries published by them. In the case of school diction ...
The present study discusses the possible approaches between Corpus Linguistics and Pedagogical Lexicography in the development of a Brazilian Portuguese school dictionary for 4th and 5th grade children. Advanced lexicographical traditions, such as the English-speaking ones, usually explore corpus research as an important ally in the development of excellent lexicographical works, and this can be confirmed in the most diverse types of dictionaries published by them. In the case of school dictionaries, it is possible to find studies that demonstrate how the compilation of corpora written for and by children can be useful in the development of school dictionaries. Based on studies developed by English lexicography, the present work tried to transpose to the Brazilian reality guidelines and methods for the development of a corpus of texts for children, and found in public policies of textbooks a great ally in this task. Brazil, besides having a favorable environment for the study proposed here, due to the massive publication of school dictionaries by Brazilian publishers and the intense circulation of this product in the country’s classrooms, also counts on the National Textbook Program as an adequate tool for the development of a corpus of texts for children, thus demonstrating a great potential to leverage research on Brazilian school dictionaries. ...
In
Caligrama : revista de estudos românicos. Belo Horizonte, MG. Vol. 29, n. 1 (2024), p. [24]-42
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40361)
This item is licensed under a Creative Commons License