Revelando o imaginário do filme “ O dia que durou 21 anos ”
View/ Open
Date
2014Type
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O presente artigo propõe o estudo do documentário “O dia que durou 21 anos” pela Teoria Geral do Imaginário, de Gilbert Durand. Composto por imagens em movimento e fotografias representativas da ditadura militar que se estendeu no Brasil de 1964 a 1985, o longa-metragem pode ser observado como ativador de imagens simbólicas constitutivas de um imaginário a ser revelado, capaz de dar sentido a uma realidade que diz respeito tanto ao brasileiro quanto à história recente do Brasil. A seguinte leit ...
O presente artigo propõe o estudo do documentário “O dia que durou 21 anos” pela Teoria Geral do Imaginário, de Gilbert Durand. Composto por imagens em movimento e fotografias representativas da ditadura militar que se estendeu no Brasil de 1964 a 1985, o longa-metragem pode ser observado como ativador de imagens simbólicas constitutivas de um imaginário a ser revelado, capaz de dar sentido a uma realidade que diz respeito tanto ao brasileiro quanto à história recente do Brasil. A seguinte leitura das imagens simbólicas relativas ao filme, conforme o procedimento metodológico mitocrítico, é o resultado parcial de uma pesquisa científica em andamento. ...
Abstract
This article proposes the study of the documentary film “O dia que durou 21 anos” according to Gilbert Durand's Theory of the Imaginary. Combining motion pictures and photographies obtained from public and private files in Brazil and in the United States to portray the authoritarian military dictatorship that ruled Brazil from 1964 to 1985, this film can also be observed as an activator of symbolic images that constitute an imaginary that waits to be revealed. This imaginary is not only a colle ...
This article proposes the study of the documentary film “O dia que durou 21 anos” according to Gilbert Durand's Theory of the Imaginary. Combining motion pictures and photographies obtained from public and private files in Brazil and in the United States to portray the authoritarian military dictatorship that ruled Brazil from 1964 to 1985, this film can also be observed as an activator of symbolic images that constitute an imaginary that waits to be revealed. This imaginary is not only a collection of symbolisms but also an image-scope that is able to make sense of a reality related to brazilian people and Brazil’s recent History. The following symbolic image’s study related to the documentary uses Durand's myth criticism methodology. It is a partial result of an ongoing scientific research. ...
In
Lumina : revista da Faculdade de Comunicação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Vol. 8, n. 2 (dez. 2014), p. 1-22
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40361)Applied and Social Sciences (4129)
This item is licensed under a Creative Commons License