Contribuições pedagógicas para o ensino da morfogênese aplicada em projetos de design e arquitetura
View/ Open
Date
2023Advisor
Academic level
Master
Type
Title alternative
Pedagogical contributions to morphogenesis applied to architectural and design project
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este trabalho desenvolveu, implementou e avaliou uma proposta de estratégia pedagógica que contemplou o ensino do projeto morfogenético computacional, e por consequência de modelo de desempenho, na instância de Ensino Remoto. Esse estudo se estabeleceu em quatro etapas: 1) Compreensão do problema; 2) Desenvolvimento da Proposta; 3) Implementação e teste de funcionamento; 4) Reflexões para contribuições teórico-práticas. A coleta de dados foi realizada por análise documental, questionários e obs ...
Este trabalho desenvolveu, implementou e avaliou uma proposta de estratégia pedagógica que contemplou o ensino do projeto morfogenético computacional, e por consequência de modelo de desempenho, na instância de Ensino Remoto. Esse estudo se estabeleceu em quatro etapas: 1) Compreensão do problema; 2) Desenvolvimento da Proposta; 3) Implementação e teste de funcionamento; 4) Reflexões para contribuições teórico-práticas. A coleta de dados foi realizada por análise documental, questionários e observação qualitativa e ocorreu por meio da implementação de um curso em uma ação de extensão, no qual a estratégia elaborada foi aplicada. A análise dos dados apresentou que as estratégias pedagógicas propostas possuíram boa contribuição no processo e na experiência de aprendizado. ...
Abstract
This work developed, implemented, and evaluated a proposal for a pedagogical strategy that included teaching computational morphogenetic design and, consequently, performance modeling in the context of remote teaching. The study was conducted in four stages: 1) understanding of the problem; 2) proposal development; 3) implementation and functional testing; 4) reflections for theoretical and practical contributions. Data collection was carried out through document analysis, questionnaires, and q ...
This work developed, implemented, and evaluated a proposal for a pedagogical strategy that included teaching computational morphogenetic design and, consequently, performance modeling in the context of remote teaching. The study was conducted in four stages: 1) understanding of the problem; 2) proposal development; 3) implementation and functional testing; 4) reflections for theoretical and practical contributions. Data collection was carried out through document analysis, questionnaires, and qualitative observation, which occurred through the implementation of a course in an extension action where the developed strategy was applied. Data analysis showed that the proposed pedagogical strategies had a good contribution to the learning process and experience. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Escola de Engenharia. Faculdade de Arquitetura. Programa de Pós-Graduação em Design.
Collections
-
Applied and Social Sciences (6071)Design (389)
This item is licensed under a Creative Commons License