Show simple item record

dc.contributor.authorRuffoni, Janaina Passuellopt_BR
dc.contributor.authorSuzigan, Wilsonpt_BR
dc.contributor.authorTatsch, Ana Luciapt_BR
dc.date.accessioned2024-03-07T05:03:05Zpt_BR
dc.date.issued2022pt_BR
dc.identifier.issn2176-5308pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/273034pt_BR
dc.description.abstractThis paper aims to understand the sources of knowledge and the learning processes that support the innovations of firms located in Local Production Systems (SLPs). The main contributionis empirical. Two LPS of the shoe machine segment were surveyed in the late 2000s, a period in which the process of competitive change was already observed with the entry of Chinese firms as direct competitors of the firms analyzed. The logic adopted was that firm's learning and interaction centrally influence the generation of innovation. Field research was conducted with a structured questionnaire and on-site interviews in both Italy and Brazil. In terms of results, we highlight that: vertical relationships are more frequent when compared to horizontal ones; interaction learning explains the dynamics of innovation generation; andgeographic proximity is essential for explaining knowledge networks. The results are consistent with the characteristics of the industry standard identified as a specialized supplier.en
dc.description.abstractO objetio do artigo é compreender as fontes de conhecimento e os processos de aprendizagem que sustentam as inovações das firmas localizadas em Sistemas Locais de Prdução (SLP). A principal contribuição é empírica. Foram pesquisados dois SLP do segmento de máquinas para calçados no final dos anos 2000, período em que já era observado o processo de mudança concorrencial com a entrada de empresas chinesas como concorrentes diretas das firmas analisadas. Adotou-se a lógica de que a geração da inovação é influenciada pelo aprendizado e pela interação da firma. A pesquisa de campo foi realizada com questionário estruturado e com entrevistasin loco, tanto na Itália quanto no Brasil. Em termos de resultados, destacam-se que: as relações verticais são mais frequentes quando comparadas às horizontais; o aprendizado por interação explica a geração de inovação; e a proximidade geográfica é importante para explicar as redes de conhecimento. Os resultados são consistentes com o padrão setorial identificado como fornecedor especializado.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofGestão & regionalidade. São Caetano do Sul, SP. Vol. 38, n. 115 (set./dez. 2022), p. 375-394pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectTechnological innovation of firmsen
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectInovaçãopt_BR
dc.subjectLocal production systems; vertical relations; knowledge flowsen
dc.subjectVertical relationsen
dc.subjectEmpresapt_BR
dc.subjectKnowledge flowsen
dc.titleDynamics of knowledge flows : geographical proximity, vertical relations and learning by interactionpt_BR
dc.title.alternativeDinâmica dos fluxos de conhecimento : proximidade geográfica, relações verticais e aprendizado por interaçãopt
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001198015pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


Files in this item

Thumbnail
   

This item is licensed under a Creative Commons License

Show simple item record