Satisfação, autoconfiança e autoeficácia no uso da simulação clínica : comparação entre acadêmicos e profissionais da saúde
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Date
2023Author
Type
Title alternative
Satisfaction, self-confidence and self-efficacy in the use of clinical simulations : comparisons between health undergraduates and professionals
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Objetivo: analisar os níveis de satisfação, autoconfiança e au-toeficácia no uso da simulação clínica entre acadêmicos e pro-fissionais da saúde. Métodos: estudo transversal, baseado no Design Science Research Methodology, com 156 profissionais e 149 acadêmicos da área de saúde, que participaram da capaci-tação para uso de equipamentos de proteção individual na pan-demia da COVID-19, mediada por Prática Deliberada em Ciclos Rápidos. Os participantes responderam ao questionário socio-laboral e e ...
Objetivo: analisar os níveis de satisfação, autoconfiança e au-toeficácia no uso da simulação clínica entre acadêmicos e pro-fissionais da saúde. Métodos: estudo transversal, baseado no Design Science Research Methodology, com 156 profissionais e 149 acadêmicos da área de saúde, que participaram da capaci-tação para uso de equipamentos de proteção individual na pan-demia da COVID-19, mediada por Prática Deliberada em Ciclos Rápidos. Os participantes responderam ao questionário socio-laboral e escalas validadas. Utilizou-se análise descritiva, testes Qui-quadrado e t Student em amostras independentes para análise de dados, considerando-se significativo p<0,05. Resul-tados: verificou-se altos níveis gerais de satisfação (média ±desvio-padrão: 4,72±0,58), autoconfiança (4,44±0,78) e autoe-ficácia (4,03±1,17) para itens favoráveis). Na comparação, iden-tificou-se diferenças estatísticas significativas em sete itens da escala de satisfação dos estudantes e autoconfiança com apren-dizagem, e seis da escala de autoeficácia geral com p<0,05. Con-clusão: os acadêmicos apresentaram maiores médias relaciona-das à satisfação e autoconfiança com aprendizagem, enquanto profissionais apresentaram maiores médias relacionadas à autoeficácia, resultados que corroboram para continuidade de práticas envolvendo simulação clínica, propiciando segurança e qualidade aos procedimentos. Contribuições para a prática: os resultados apontamque as atividades contribuíram positi-vamente, potencializando oportunidades de aprendizagem e vivências práticas, que refletem na excelência das rotinas. ...
Abstract
Objective: to analyze the levels of satisfaction, self-confidence, and self-efficacy in clinical simulations among health under-graduates and professionals. Methods: cross-sectional study based on Design Science Research Methodology, with 156 he-alth professionals and 149 health undergraduates who par-ticipated in an educational session about personal protective equipment use during the COVID-19 pandemic, mediated by Rapid-Cycle Deliberate Practice. Participants responded to a social and work-r ...
Objective: to analyze the levels of satisfaction, self-confidence, and self-efficacy in clinical simulations among health under-graduates and professionals. Methods: cross-sectional study based on Design Science Research Methodology, with 156 he-alth professionals and 149 health undergraduates who par-ticipated in an educational session about personal protective equipment use during the COVID-19 pandemic, mediated by Rapid-Cycle Deliberate Practice. Participants responded to a social and work-related questionnaire and to validated scales. For descriptive analysis of independent samples, Chi-squared test and Student’s t were used considering p<0.05 as signifi-cant. Results: we found generally high satisfaction levels (mean ± standard deviation: 4.72±0.58), self-confidence (4.44±0.78), and self-efficacy (4.03±1.17) for favorable items. There were significant statistical differences in seven items in the scale of satisfaction and self-confidence with learning in students, and in six items of the general self-efficacy scale, with p<0.05. Con-clusion: undergraduates showed higher means of satisfaction and self-confidence with learning, while professionals had hi-gher means of self-efficacy. These results can collaborate for the continuity of clinical simulation practices, increasing procedu-ral safety and quality. Contributions to practice: the results show that the activities had a positive contribution, increasing learning opportunities and practical experiences that reflect on the excellence of the routine. ...
In
Revista RENE: Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste. Vol. 24 (2023), e91858, 10 p.
Source
National
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