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A deep learning palpebral fissure segmentation model in the context of computer user monitoring
dc.contributor.advisor | Weber, Tiago Oliveira | pt_BR |
dc.contributor.author | Nabinger, Bruno Moreira | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-10-21T03:44:07Z | pt_BR |
dc.date.issued | 2023 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10183/266193 | pt_BR |
dc.description.abstract | The intense use of computers and visual terminals is a daily practice for many people. As a consequence, there are frequent complaints of visual and non-visual symptoms, such as headaches and neck pain. These symptoms make up Computer Vision Syndrome and among the factors related to this syndrome are: the distance between the user and the screen, the number of hours of use of the equipment and the reduction in the blink rate, and also the number of incomplete blinks while using the device. Although some of these items can be controlled by ergonomic measures, controlling blinks and their efficiency is more complex. A considerable number of studies have looked at measuring blinks, but few have dealt with the presence of incomplete blinks. Conventional measurement techniques have limitations when it comes to detecting and analyzing the completeness of blinks, especially due to the different eye and blink characteristics of individuals, as well as the position and movement of the user. Segmenting the palpebral fissure can be a first step towards solving this problem, by characterizing individuals well regardless of these factors. This work investigates with the development of Deep Learning models to perform palpebral fissure segmentation in situations where the eyes cover a small region of the images, such as images from a computer webcam. The segmentation of the palpebral fissure can be a first step in solving this problem, characterizing individuals well regardless of these factors. Training, validation and test sets were generated based on the CelebAMask-HQ and Closed Eyes in the Wild datasets. Various machine learning techniques are used, resulting in a final trained model with a Dice Coefficient metric close to 0.90 for the test data, a result similar to that obtained by models trained with images in which the eye region occupies most of the image. | en |
dc.description.abstract | A utilização intensa de computadores e terminais visuais é algo cotidiano para muitas pessoas. Como consequência, queixas com sintomas visuais e não visuais, como dores de cabeça e no pescoço, são frequentes. Esses sintomas compõem a Síndrome da visão de computador e entre os fatores relacionados a essa síndrome estão: a distância entre o usuário e a tela, o número de horas de uso do equipamento e a redução da taxa de piscadas, e, também, o número de piscadas incompletas, durante a utilização do dispositivo. Ainda que alguns desses itens possam ser controlados por medidas ergonômicas, o controle das piscadas e a eficiência dessas é mais complexo. Um número considerável de estudos abordou a medição de piscadas, porém, poucos trataram da presença de piscadas incompletas. As técnicas convencionais de medição apresentam limitações para detecção e análise completeza das piscadas, em especial devido as diferentes características de olhos e de piscadas dos indivíduos, e ainda, pela posição e movimentação do usuário. A segmentação da fissura palpebral pode ser um primeiro passo na resolução desse problema, caracterizando bem os indivíduos independentemente desses fatores. Este trabalho aborda o desenvolvimento de modelos de Deep Learning para realizar a segmentação de fissura palpebral em situações em que os olhos cobrem uma região pequena das imagens, como são as imagens de uma webcam de computador. Foram gerados conjuntos de treinamento, validação e teste com base nos conjuntos de dados CelebAMask-HQ e Closed Eyes in the Wild. São utilizadas diversas técnicas de aprendizado de máquina, resultando em um modelo final treinado com uma métrica Coeficiente Dice próxima a 0,90 para os dados de teste, resultado similar ao obtido por modelos treinados com imagens nas quais a região dos olhos ocupa a maior parte da imagem. | pt_BR |
dc.format.mimetype | application/pdf | pt_BR |
dc.language.iso | eng | pt_BR |
dc.rights | Open Access | en |
dc.subject | Aprendizado de máquina | pt_BR |
dc.subject | Palpebral fissure | en |
dc.subject | Síndrome da visão de computador | pt_BR |
dc.subject | UNet | en |
dc.subject | Reconhecimento de padrões | pt_BR |
dc.subject | LinkNet | en |
dc.subject | Computer Vision Syndrome | en |
dc.subject | Incomplete blink | en |
dc.title | A deep learning palpebral fissure segmentation model in the context of computer user monitoring | pt_BR |
dc.type | Trabalho de conclusão de graduação | pt_BR |
dc.identifier.nrb | 001185660 | pt_BR |
dc.degree.grantor | Universidade Federal do Rio Grande do Sul | pt_BR |
dc.degree.department | Escola de Engenharia | pt_BR |
dc.degree.local | Porto Alegre, BR-RS | pt_BR |
dc.degree.graduation | Engenharia Elétrica | pt_BR |
dc.degree.level | graduação | pt_BR |
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