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dc.contributor.authorSoares, Larine da Silvapt_BR
dc.contributor.authorMalavolta, Vitor Cantelept_BR
dc.contributor.authorSanfins, Milaine Dominicipt_BR
dc.contributor.authorSleifer, Pricilapt_BR
dc.contributor.authorDidoné, Dayane Domeneghinipt_BR
dc.contributor.authorGarcia, Michele Vargaspt_BR
dc.date.accessioned2023-10-06T03:42:14Zpt_BR
dc.date.issued2023pt_BR
dc.identifier.issn2317-6431pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/265739pt_BR
dc.description.abstractTo analyze the effectiveness of a therapeutic intervention plan through an existing cognitive auditory training program, adapted for adults, after one year of COVID-19 infection. Methods: 13 subjects, between 18 and 59 years old, four males and nine females participated in the study. All underwent anamnesis, visual inspection of the external acoustic meatus, pure tone audiometry, speech audiometry and acoustic immitance measurements as selection procedures. For the research, the following procedures were carried out in the evaluation and reassessment: evaluation of central auditory processing, brief neuropsychological evaluation - NEUPSILIN, Speech, Spatial and Qualities of Hearing Scale and the Cognitive Potential - P300 with speech stimulus. Cognitive auditory training was carried out in six consecutive sessions, in an open field, lasting approximately 50 minutes. In all analyses, a significance level of 5% (p≤0.05) was considered. Results: When comparing the variables between the periods, pre and post intervention, there was a statistically significant difference in the Dichotic Digit Test (p = 0.009), in the Frequency Pattern Test (p = 0.020) and in Speech, Spatial and Qualities of Hearing Scale (p = 0.001). And a tendency to significance (p < 0.10) in the Gap in Noise test and Total Attention. Conclusion: Cognitive auditory training proved to be an effective therapeutic strategy for the treatment of adults with speech comprehension and cognition complaints after COVID-19 infection.en
dc.description.abstractObjetivo: analisar a eficácia de um plano de intervenção terapêutica por meio de um programa de treinamento auditivo cognitivo já existente, adaptado para adultos, após um ano de infecção por COVID-19. Métodos: participaram do estudo 13 sujeitos, entre 18 e 59 anos de idade, quatro do gênero masculino e nove do gênero feminino. Todos foram submetidos a um questionário, inspeção visual do meato acústico externo, audiometria tonal liminar, logoaudiometria e medidas de imitância acústica, como procedimentos de seleção. Foram realizados, na avaliação e na reavaliação, os seguintes procedimentos: avaliação do processamento auditivo central, avaliação neuropsicológica breve-NEUPSILIN, Speech, Spatial and Qualities of Hearing Scale e o Potencial Cognitivo - P300, com estímulo de fala. O treinamento auditivo cognitivo foi realizado em seis sessões consecutivas, em campo aberto, com duração de, aproximadamente, 50 minutos. Em todas as análises foi considerado o nível de significância de 5% (p≤0,05). Resultados: na comparação das variáveis entre os períodos, pré e pós-intervenção, houve diferença estatisticamente significativa no Teste Dicótico de Dígitos (p = 0,009), no Teste Padrão de Frequência (p = 0,020) e no Speech, Spatial and Qualities of Hearing Scale (p = 0,001). Houve tendência à significância (p < 0,10) no teste Gap in Noise e na Atenção Total. Conclusão: o treinamento auditivo cognitivo demonstrou ser uma estratégia terapêutica eficaz para o tratamento de adultos com queixas de compreensão de fala e de cognição após infecção por COVID-19.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofAudiology - Communication Research. São Paulo. Vol. 28, n. 1 (2023), e2787, p. 1-10pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectAudiçãopt_BR
dc.subjectHearingen
dc.subjectHearing testsen
dc.subjectCogniçãopt_BR
dc.subjectAuditory evoked potentialsen
dc.subjectFonoaudiologiapt_BR
dc.subjectPotenciais evocados auditivospt_BR
dc.subjectAuditory trainingen
dc.subjectCognitionen
dc.subjectCOVID-19pt_BR
dc.titleCognitive auditory training in subjects after COVID-19 : an analysis of the effects of the intervention in adultspt_BR
dc.title.alternativeTreinamento auditivo cognitivo em sujeitos após COVID-19 : uma análise dos efeitos da intervenção em adultospt
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001177007pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


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