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dc.contributor.authorHoernig, André Felipept_BR
dc.contributor.authorMassoni, Neusa Teresinhapt_BR
dc.contributor.authorHadjimichef, Dimiterpt_BR
dc.date.accessioned2023-07-19T03:39:14Zpt_BR
dc.date.issued2023pt_BR
dc.identifier.issn1677-2334pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/262347pt_BR
dc.description.abstractThe present work deals with possibilities for contribution of the Theory of Social Representations (TSR) as a reference for group learning, with techniques and methodologies that are specific to it, to facilitate the teaching of Quantum Physics in High School, allowing to investigate, for example, if students have conceptions linked to Quantum Mysticism. The main objective is to evaluate how this psychosocial theory can be used for the research community in Science Teaching. Our study is majorly based onempirical results from the application of questionnaires in high school (Study 1, N = 291), as well as during the application of a Didactic Activityin a classroom with 34 students (Study 2, N = 34). We proceeded with the construction of similarity networks via a software used in Social Psychology (IRAMuTeQ), networks that are graphic representations of a verbal association test, which may give some indications of whatthe Social Representation of students looks like. We conclude that the use of TSR is a relevant possibility for the introduction of Quantum Physics in High School, and has potential to assist the teacher in the process of establishing scientific literacy, with emphasis on conceptual learning.en
dc.description.abstractO presente trabalho trata das possibilidades de contribuição da Teoria das Representações Sociais (TRS) como referência para aprendizagem de grupo, com técnicas e metodologias que lhe são específicas, para facilitar o ensino de Física Quântica no Ensino Médio, permitindo investigar, por exemplo, se os alunos possuem concepções ligadas ao Misticismo Quântico. O objetivo principal é avaliar como essa teoria psicossocial pode ser utilizada pela comunidade de pesquisa em Ensino de Ciências. Nosso estudo é baseado principalmente em resultados empíricos da aplicação de questionários em Ensino Médio (Estudo 1, N=291), bem como durante a aplicação de uma Atividade Didática em sala de aula com 34 alunos (Estudo 2, N=34). Procedemos com a construção de redes de similaridade por meio de um software utilizado em Psicologia Social (IRAMuTeQ), redes que são representações gráficas de um teste de associação verbal, que podem dar alguns indícios de como é a Representação Social dos alunos. Concluímos que o uso da TRS é uma possibilidade relevante para a introdução da Física Quântica no Ensino Médio e tem potencial para auxiliar o professor no processo de estabelecimento do letramento científico, com ênfase na aprendizagem conceitual.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoporpt_BR
dc.relation.ispartofCaderno brasileiro de ensino de física. Florianópolis. Vol. 40, n. 1 (abr. 2022), p. 57-83pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectRepresentações sociaispt_BR
dc.subjectTheory of Social Representationsen
dc.subjectQuantum Physics Teachingen
dc.subjectEnsino de físicapt_BR
dc.subjectFísica quânticapt_BR
dc.subjectQuantum Mysticismen
dc.subjectMisticismopt_BR
dc.titleQuantum Physics teaching and the theory of Social representations : investigating the presence of quantum mysticism concepts among high school students in the south of Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001167185pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


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