Desenvolvimento de valores : um estudo piloto
View/ Open
Date
1983Author
Type
Abstract in Portuguese (Brasil)
A experiência descrita baseia-se na teoria de desenvolvimento da maturidade de julgamento moral de L. Kohlberg, que postula uma seqüência de seis estágios neste desenvolvimento. A passagem para estágios mais elevados é facilitada, segundo a teoria, pelo conflito cognitivo. O procedimento de dinâmica de grupo, criado por Blatt e Kohlberg foi seguido, com um grupo de professores e orientadores educacionais do Colégio de Aplicação, visando futura aplicação com estudantes. Verificou-se um amadureci ...
A experiência descrita baseia-se na teoria de desenvolvimento da maturidade de julgamento moral de L. Kohlberg, que postula uma seqüência de seis estágios neste desenvolvimento. A passagem para estágios mais elevados é facilitada, segundo a teoria, pelo conflito cognitivo. O procedimento de dinâmica de grupo, criado por Blatt e Kohlberg foi seguido, com um grupo de professores e orientadores educacionais do Colégio de Aplicação, visando futura aplicação com estudantes. Verificou-se um amadurecimento do nível de julgamento moral dos participantes, atribuível às discussões de grupo, embora o nível inicial avaliado no pré-teste já fosse bastante amadurecido. Discute-se a possível aplicação futura desse tipo de trabalho em maior escala, com alunos do Colégio. ...
Abstract
The study described here is based on L. Kohlberg's theory of the development of maturity of moral judgment. Kohlberg postulates the existence of six stages in this sequence. The movement toward higher stages is facilitated through cognitive conflict. The group technique devised by Blatt and Kohlberg was followed with a group of teachers and counselors from Colégio de Aplicação with the aim of future activity with the students. The results indicated that most participants reached a more mature l ...
The study described here is based on L. Kohlberg's theory of the development of maturity of moral judgment. Kohlberg postulates the existence of six stages in this sequence. The movement toward higher stages is facilitated through cognitive conflict. The group technique devised by Blatt and Kohlberg was followed with a group of teachers and counselors from Colégio de Aplicação with the aim of future activity with the students. The results indicated that most participants reached a more mature level of moral judgment, although their initial level assessed in the pre-test was already fairly high. The possible apication of such techniques with students from Colegio de Aplicação are discussed. ...
In
Educação & realidade. Porto Alegre. Vol. 8, n. 1 (jan./abr. 1983), p. 25-33
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40304)Humanities (6926)
This item is licensed under a Creative Commons License