Gênero, história e educação : construção e desconstrução
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1995Author
Type
Abstract in Portuguese (Brasil)
O artigo analisa o texto chave de Joan Scott, "Gênero: uma categoria útil de análise histórica", texto esse que vem sendo a mais recorrente referência para as/os estudiosos/as de gênero (das Ciências Sociais em geral e da Educação em particular), em nosso meio. Examina as aproximações da proposição de Scott com os estudos pós-estruturalistas (destacando em especial a utilização do conceito foucaultiano de poder e do procedimento desconstrutivo de Derrida) e as implicações políticas e pedagógica ...
O artigo analisa o texto chave de Joan Scott, "Gênero: uma categoria útil de análise histórica", texto esse que vem sendo a mais recorrente referência para as/os estudiosos/as de gênero (das Ciências Sociais em geral e da Educação em particular), em nosso meio. Examina as aproximações da proposição de Scott com os estudos pós-estruturalistas (destacando em especial a utilização do conceito foucaultiano de poder e do procedimento desconstrutivo de Derrida) e as implicações políticas e pedagógicas desta abordagem. ...
Abstract
The essay discusses Joan Scott's key text, " Gender: a useful category of historical analysis", which has been a main reference for students of gender (in Social Sciences, in general, and in Education, in particular) in the Brazilian context. It examines the affinities of Scott's proposal with the poststructuralist studies (emphasizing especially her use of the Foucaultian concept of power and Derrida' s desconstructivist procedure) and the political and pedagogical implications of this approac ...
The essay discusses Joan Scott's key text, " Gender: a useful category of historical analysis", which has been a main reference for students of gender (in Social Sciences, in general, and in Education, in particular) in the Brazilian context. It examines the affinities of Scott's proposal with the poststructuralist studies (emphasizing especially her use of the Foucaultian concept of power and Derrida' s desconstructivist procedure) and the political and pedagogical implications of this approach. ...
In
Educação & realidade. Porto Alegre. Vol. 20, n. 2 (jul./dez. 1995), p. 101-132
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