Considerações sobre a eudaimonía nos livros I-III da Ética Nicomaquéia
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Date
2013Type
Title alternative
Considerations about eudaimonia in books I-III of the Nicomachean Ethics
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O presente trabalho visa discutir, de maneira não exaustiva, os principais problemas abordados por Aristóteles nos três primeiros livros da Ética Nicomaquéia. O objetivo deste artigo é mostrar por que o ser humano pode ser considerado responsável pela própria felicidade (eudaimonía). Assim, investiga-se, primeiramente, a relação entre o conceito de eudaimonía e o conceito de virtude ética (aretḗ) a partir dos problemas expostos nos livros I e II, tais como o processo de aprendizagem das virtude ...
O presente trabalho visa discutir, de maneira não exaustiva, os principais problemas abordados por Aristóteles nos três primeiros livros da Ética Nicomaquéia. O objetivo deste artigo é mostrar por que o ser humano pode ser considerado responsável pela própria felicidade (eudaimonía). Assim, investiga-se, primeiramente, a relação entre o conceito de eudaimonía e o conceito de virtude ética (aretḗ) a partir dos problemas expostos nos livros I e II, tais como o processo de aprendizagem das virtudes e o vínculo entre a sorte e a eudaimonía. Em seguida, propõe-se examinar os temas presentes no livro III, sobretudo, o vínculo entre o desenvolvimento da virtude moral e a responsabilidade moral. ...
Abstract
This work aims to discuss, in a non-exhaustive manner, the main problems addressed by Aristotle in the first three books of Nichomachean Ethics. The purpose of this article is to show why the human being may be considered responsible for its own happiness (eudaimonía). Thus, the relation between the concept of eudaimonía and the concept of ethical virtue (aretḗ) from the problems exposed in books I and II, such as the process of learning of virtues and the link between luck and eudaimonía, is p ...
This work aims to discuss, in a non-exhaustive manner, the main problems addressed by Aristotle in the first three books of Nichomachean Ethics. The purpose of this article is to show why the human being may be considered responsible for its own happiness (eudaimonía). Thus, the relation between the concept of eudaimonía and the concept of ethical virtue (aretḗ) from the problems exposed in books I and II, such as the process of learning of virtues and the link between luck and eudaimonía, is primarily investigated. Lastly, this work proposes to examine the themes present in book III, mainly the connection between the development of moral virtue and moral responsibility is examined. ...
In
Pólemos. Brasília, DF. Vol. 2, n. 3 (2013), p. 9-23
Source
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