Atualizando o debate entre Piaget e Chomsky em uma perspectiva neurobiológica
View/ Open
Date
2005Type
Title alternative
Updating the debate between Piaget and Chomsky in a neurobiological perspective
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Os entendimentos sobre a aquisição da linguagem e sobre as estruturas cognitivas estão em debate no seio das ciências cognitivas. Isso se dá apesar de um grupo de acadêmicos, de forma retórica, insistir em desmerecer o modelo construtivista piagetiano, mantendo uma adesão ao inatista ponto de vista chomskyano. Nesse artigo, retoma-se o clássico debate entre esses dois sistemas de conhecimento, repensando-o em uma perspectiva psicobiológica e apresentando recentes estudos neurobiológicos que sug ...
Os entendimentos sobre a aquisição da linguagem e sobre as estruturas cognitivas estão em debate no seio das ciências cognitivas. Isso se dá apesar de um grupo de acadêmicos, de forma retórica, insistir em desmerecer o modelo construtivista piagetiano, mantendo uma adesão ao inatista ponto de vista chomskyano. Nesse artigo, retoma-se o clássico debate entre esses dois sistemas de conhecimento, repensando-o em uma perspectiva psicobiológica e apresentando recentes estudos neurobiológicos que sugerem a correção do compromisso, apontado por Piaget, entre o inato e o adquirido. ...
Abstract
The understandings of language acquisition and of cognitive structures are in debate in the center of the cognitive sciences. It happens despite of a group of academics who, in a rhetorical way, insists on despising Piagets constructivist model, keeping a connection to Chomskys innatist theory. This paper recalls the classical debate between these two knowledge systems, rethinking it in a psychobiological perspective and presenting recent neurobiological studies that suggest a correction of c ...
The understandings of language acquisition and of cognitive structures are in debate in the center of the cognitive sciences. It happens despite of a group of academics who, in a rhetorical way, insists on despising Piagets constructivist model, keeping a connection to Chomskys innatist theory. This paper recalls the classical debate between these two knowledge systems, rethinking it in a psychobiological perspective and presenting recent neurobiological studies that suggest a correction of commitment between innate and acquired as pointed by Piaget. ...
In
Psicologia : reflexão e crítica. Porto Alegre. Vol. 18, n. 2 (maio/ago. 2005), p. 255-266
Source
National
Collections
-
Journal Articles (39077)Humanities (6670)
This item is licensed under a Creative Commons License