Youtube e educação : uma revisão da pesquisa brasileira no período de 2014 a 2021
View/ Open
Date
2021Type
Title alternative
Youtube and education : a review of brazilian research from 2014 to 2021
Abstract in Portuguese (Brasil)
As reflexões apresentadas neste artigo resultam de uma pesquisa bibliográfica-documental acerca de estudos que apresentam ou problematizam o YouTube como uma tecnologia educacional. Neste âmbito, foram analisados 20 trabalhos, entre artigos e dissertações, publicados no Brasil entre os anos de 2014 e 2021, tendo como eixo condutor dessa análise a questão “O que dizem as pesquisas sobre o YouTube e a Educação?” Tal recurso já vinha sendo utilizadona educação em função do seu apelo audiovisual, m ...
As reflexões apresentadas neste artigo resultam de uma pesquisa bibliográfica-documental acerca de estudos que apresentam ou problematizam o YouTube como uma tecnologia educacional. Neste âmbito, foram analisados 20 trabalhos, entre artigos e dissertações, publicados no Brasil entre os anos de 2014 e 2021, tendo como eixo condutor dessa análise a questão “O que dizem as pesquisas sobre o YouTube e a Educação?” Tal recurso já vinha sendo utilizadona educação em função do seu apelo audiovisual, mesmo antes da pandemia, pois sua linguagem se aproxima mais da juventude contemporânea, proporcionando autoria e protagonismo docente e discente. Ainda o artigo aponta que é necessário ressaltar a necessidade de maior diálogo com a área da comunicação e da linguagem em relação àprodução de conteúdo audiovisual e àeducação na cultura digital. ...
Abstract
The observations presented in this article are the outcome of a bibliographic-documental research about studies that present or problematize YouTube as an educational tool. In this context, 20 studies were analyzed, including articles and dissertations published in Brazil between 2014 and 2021, having the question "What does the research on YouTube and Education say?" as the guiding principle of such analysis. This resource had already been used in education due to its audiovisual appeal, even ...
The observations presented in this article are the outcome of a bibliographic-documental research about studies that present or problematize YouTube as an educational tool. In this context, 20 studies were analyzed, including articles and dissertations published in Brazil between 2014 and 2021, having the question "What does the research on YouTube and Education say?" as the guiding principle of such analysis. This resource had already been used in education due to its audiovisual appeal, even before the pandemic, as its language is closer to contemporary youth, providing authorship and protagonism for teachers and students. The article also points out that it is necessary to emphasize the need for greater dialogue between the area of audiovisual content production related to communication and language and the sector of education in digital culture. ...
In
RENOTE: Novas Tecnologias na Educação. Vol. 19, n. 2 (2021), p. 526-535
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40281)Humanities (6919)
This item is licensed under a Creative Commons License