"Não é algo para o qual a universidade nos prepara" : materiais didáticos interdisciplinares produzidos por professores de inglês em formação no Programa de Residência Pedagógica
View/ Open
Date
2022Type
Title alternative
"It is not something university prepares us for" : interdisciplinary teaching materials designed by student teachers of English in the Pedagogical Residency Program
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo trata sobre o Programa de Residência Pedagógica (PRP), no qual professores de inglês em formação inicial (residentes) trabalharam com turmas de Educação de Jovens e Adultos (EJA) sob uma perspectiva interdisciplinar com a disciplina de Ciências. O estudo objetiva (1) analisar os materiais didáticos (MDs) de inglês produzidos pelos residentes para suas aulas e (2) seus relatos de experiências no PRP. Nos MDs, a integração entre Inglês e Ciências foi analisada a partir das temáticas e ...
Este artigo trata sobre o Programa de Residência Pedagógica (PRP), no qual professores de inglês em formação inicial (residentes) trabalharam com turmas de Educação de Jovens e Adultos (EJA) sob uma perspectiva interdisciplinar com a disciplina de Ciências. O estudo objetiva (1) analisar os materiais didáticos (MDs) de inglês produzidos pelos residentes para suas aulas e (2) seus relatos de experiências no PRP. Nos MDs, a integração entre Inglês e Ciências foi analisada a partir das temáticas e dos textos presentes nas tarefas, enquanto nos relatos identificou-se as perspectivas dos residentes acerca dos MDs. Foram estabelecidas categorias de análise a posteriori: relevância da temática para os alunos; autenticidade e coerência dos textos com as temáticas (SCHLATTER, 2009); diversidade de gêneros (SCHLATTER; GARCEZ, 2009; PRADO et al, 2014) e trabalho com a linguagem estabelecendo diálogo (FAZENDA, 2003) e convergência (FIORIN, 2009) com ciências. Observouse que, pelo uso de diferentes textos autênticos sobre temáticas de ciências, possibilitou-se a integração entre as disciplinas de Inglês e Ciências. Para os residentes, a interdisciplinaridade promoveu um ensino mais contextualizado, significativo e crítico, pois os textos sobre temáticas relevantes relacionadas a ciências possibilitaram a aproximação com aspectos da realidade dos alunos. ...
Abstract
This article is about the Pedagogical Residency Program (PRP), in which student teachers of English (residents) worked with Youth and Adult Education (YAE) groups under an interdisciplinary perspective with the subject of Sciences. This study aims to (1) analyze the English teaching materials (TMs) produced by residents for their classes and (2) the written reports about the residents‟ experiences in PRP. In the TMs, the integration between English and Sciences was analyzed based on the themes ...
This article is about the Pedagogical Residency Program (PRP), in which student teachers of English (residents) worked with Youth and Adult Education (YAE) groups under an interdisciplinary perspective with the subject of Sciences. This study aims to (1) analyze the English teaching materials (TMs) produced by residents for their classes and (2) the written reports about the residents‟ experiences in PRP. In the TMs, the integration between English and Sciences was analyzed based on the themes and the texts of the tasks, while in the reports the perspectives of the residents about the TMs were identified. Categories of analysis were later established: relevance of the theme for students; authenticity and coherence of the texts with the themes (SCHLATTER, 2009); diversity of genres (SCHLATTER; GARCEZ, 2009; PRADO et al, 2014) and work with language establishing dialogue (FAZENDA, 2003) and convergence (FIORIN, 2009) with Sciences. It was observed that, by using different authentic texts on science themes, the integration between the English and Science subjects was made possible. For the residents, interdisciplinarity promoted a more contextualized, meaningful and critical teaching, as the texts on relevant themes related to Sciences made it possible to approach aspects of students‟ realities. ...
In
Leia Escola. [Campina Grande, PB]. Vol. 22, n. 3 (dez. 2022), p. 9-29
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40281)
This item is licensed under a Creative Commons License