Quem planta colhe : decisões de investimento para mitigação de riscos de um agronegócio
View/ Open
Date
2022Author
Type
Title alternative
Planters reap : investment decisions for agribusiness risk mitigation
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este caso de ensino é baseado nas publicações do Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission (COSO) relacionadas à gestão dos riscos empresariais e ao apetite ao risco. Objetiva auxiliar alunosna compreensão dos fundamentos da gestão de riscos, definindo decisões de investimento para mitigação de riscos de um agronegócio. É estruturado em diferentes etapas da gestão de risco, explorando procedimentos e reflexões relacionados à escassez de recursos de investimento em control ...
Este caso de ensino é baseado nas publicações do Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission (COSO) relacionadas à gestão dos riscos empresariais e ao apetite ao risco. Objetiva auxiliar alunosna compreensão dos fundamentos da gestão de riscos, definindo decisões de investimento para mitigação de riscos de um agronegócio. É estruturado em diferentes etapas da gestão de risco, explorando procedimentos e reflexões relacionados à escassez de recursos de investimento em controles internos e impossibilidade de garantir o risco zero ao processo. Apresenta-se, como preparação prévia, a compreensão da empresa estudada e a leitura das publicações propostas, debatidas por meio de questões individuais. A gestão de risco é desenvolvida por etapas como a identificação dos riscos, considerando sua probabilidade e impacto e identificação de controles internos, atendendo relevância e capacidade de investimento dos sócios. Propõe-se discussões para o grande grupo, retomando conceitos abordados e promovendo o debate referente às diferentes escolhas possíveis para a empresa no tocante à gestão de riscos e aos fatores que podem influenciar nas decisões. Este caso de ensinoé aplicável as turmas de Graduação e Pós-Graduação em Ciências Contábeis e Administraçãode Empresas, representando uma aplicabilidade prática da gestão de risco como estratégia gerencial. ...
Abstract
This teaching case is based on the Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission (COSO) publications related to enterprise risk management and risk appetite. It aims to assist students in understanding the fundamentals of risk management, defining investment decisions for risk mitigation in an agribusiness. It is structured in different stages of risk management, exploring procedures and reflections related to the scarcity of resources for investment in internal controls and ...
This teaching case is based on the Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission (COSO) publications related to enterprise risk management and risk appetite. It aims to assist students in understanding the fundamentals of risk management, defining investment decisions for risk mitigation in an agribusiness. It is structured in different stages of risk management, exploring procedures and reflections related to the scarcity of resources for investment in internal controls and the impossibility of guaranteeing zero risk to the process. It presents, as a previous preparation, the understanding of the company studied and the reading of the proposed publications, discussed through individual questions. Risk management is developed through steps such as the identification of risks, considering their probability and impact, and the identification of internal controls, taking into account the relevance and investment capacity of the partners. Large group discussions are proposed, reviewing concepts covered and promoting debate about the different possible choices for the company regarding risk management and the factors that may influence decisions. This teaching case is applicable to undergraduate and graduate accounting and business administration classes, representing a practical applicability of risk management as a management strategy. ...
In
Revista de Gestão e Secretariado - GeSec. São Paulo, SP. Vol. 13, n. 3 (set./dez. 2022), p. 1602-1621
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40281)Applied and Social Sciences (4125)
This item is licensed under a Creative Commons License