Visualidade, concretude, matemática : do desenho na areia à realidade aumentada
View/ Open
Date
2021Author
Type
Title alternative
Visuality, concreteness, mathematics : from drawing in the sand to augmented reality
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O artigo discute a visualidade e a concretude enquanto processos imbricados que permeiam historicamente o ensinar e o aprender matemática. São apresentadas quatro cenas com o intuito de explorar como tais conceitos estão presentes em diferentes tempos e espaços, potencializando o exercício da experimentação e da experiência no fazer matemática de alunos e professores. A primeira cena remete ao mundo grego suas ideias e percepções sobre o conhecimento. A segunda cena nos aproxima de Maria Montes ...
O artigo discute a visualidade e a concretude enquanto processos imbricados que permeiam historicamente o ensinar e o aprender matemática. São apresentadas quatro cenas com o intuito de explorar como tais conceitos estão presentes em diferentes tempos e espaços, potencializando o exercício da experimentação e da experiência no fazer matemática de alunos e professores. A primeira cena remete ao mundo grego suas ideias e percepções sobre o conhecimento. A segunda cena nos aproxima de Maria Montessori e dos materiais didáticos montessorianos. A terceira cena evidencia o Movimento da Matemática Moderna e as contribuições de Dienes para a compreensão das estruturas matemáticas. A quarta cena enfatiza a presença dos computadores e o impacto da geometria dinâmica e da realidade aumentada no tempo presente. Conclui-se fortalecendo a relevância da escola como espaço de experimentação e experiência. ...
Abstract
The article discusses the visuality and the concreteness as imbricated processes that historically permeate the teaching and the learning of mathematics. Four scenes are presented in order to explore how such concepts are present in different times and spaces, enhancing the exercise of experimentation and experience in doing mathematics by students and teachers. The first scene refers to Greek World, its ideas and perceptions about the knowledge. The second scene brings us closer to Maria Monte ...
The article discusses the visuality and the concreteness as imbricated processes that historically permeate the teaching and the learning of mathematics. Four scenes are presented in order to explore how such concepts are present in different times and spaces, enhancing the exercise of experimentation and experience in doing mathematics by students and teachers. The first scene refers to Greek World, its ideas and perceptions about the knowledge. The second scene brings us closer to Maria Montessori and Montessori didactic materials. he third scene evidences the Modern Mathematics Movement and the contributions of Dienes for the understanding of mathematical structures The fourth scene emphasizes the presence of computers and the impact of dynamic geometry and the augmented reality in the present time. We conclude by strengthening the relevance of school as a space of experimentation and experience. ...
In
Educação matemática em revista - RS. Vol. 2, n.22 (2021), p. 147-159
Source
National
Collections
-
Journal Articles (42354)Humanities (7339)
This item is licensed under a Creative Commons License
