Do cinema educativo à pedagogia da criação : potências na interseção cinema e educação em cenário de cultura digital
View/ Open
Date
2022Type
Title alternative
From educational cinema to pedagogy of creation : powers in the intersection cinema and education in a digital culture scenario
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo tem por objetivo apresentar considerações relacionadas ao campo da Educação Audiovisual, seus desafios e possibilidades na Educação, sobretudo em relação ao Cinema. O recorte desta produção recupera o histórico do debate acerca das relações mídiaEducação, na perspectiva da Educação Audiovisual, por meio de uma revisão bibliográfica e de documentos publicados pela UNESCO. Expansões e tensionamentos são provocados pelo apontamento de contribuições de autores como Bergala, Canevacci e ...
Este artigo tem por objetivo apresentar considerações relacionadas ao campo da Educação Audiovisual, seus desafios e possibilidades na Educação, sobretudo em relação ao Cinema. O recorte desta produção recupera o histórico do debate acerca das relações mídiaEducação, na perspectiva da Educação Audiovisual, por meio de uma revisão bibliográfica e de documentos publicados pela UNESCO. Expansões e tensionamentos são provocados pelo apontamento de contribuições de autores como Bergala, Canevacci e Hui, considerando as potencialidades da interseção Cinema e Educação, em cenário de Cultura Digital. O estudo conclui que a Educação Audiovisual ‒ em especial do Cinema na perspectiva de uma pedagogia da criação ‒ no contexto amplificado e convergente da Cultura Digital pode ser considerada um elemento mobilizador de propostas participativas de criação e sensibilização do olhar, ressignificando as relações com a arte, a informação e o conhecimento, viabilizando e mobilizando as potências do sensível. ...
Abstract
This paper aims to present considerations related to the field of Audio-visual Education, its challenges and possibilities in Education, above all in connection with the Cinema. The focus of this study brings back the history of the debate about media-education relations, in the perspective of Audio-visual Education, through a bibliographic review and documents published by UNESCO. Notes of contributions made by authors such as Bergala, Canevacci and Hui led to expansions and tensions, consider ...
This paper aims to present considerations related to the field of Audio-visual Education, its challenges and possibilities in Education, above all in connection with the Cinema. The focus of this study brings back the history of the debate about media-education relations, in the perspective of Audio-visual Education, through a bibliographic review and documents published by UNESCO. Notes of contributions made by authors such as Bergala, Canevacci and Hui led to expansions and tensions, considering the powers of the intersection Cinema and Education, in a Digital Culture scenario. This study comes to the conclusion that Audio-visual Education – especially the Cinema in the perspective of a Pedagogy of creation – into the amplified and convergent context of Digital Culture may be considered an element that encourages participatory proposals of creation and awareness of the gaze, offering new meanings to the relations with art, information and knowledge, enabling and encouraging the powers of sensitivity. ...
In
Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia. Canoas, RS. Vol. 11, n. 1 (2022), p. 1-15
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40021)Humanities (6885)
This item is licensed under a Creative Commons License