Esculhambada : um modo bufo de criação
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Date
2022Author
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Academic level
Master
Type
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O trabalho reflete sobre o processo criativo do espetáculo solo Esculhambada, que propõe o cruzamento entre bufonaria e atuação em primeira pessoa, em um modo bufo de criação. Em cena, a atriz pesquisadora assume a primeira pessoa, em diferentes modulações do corpo-memória da atriz e em conexão com seu repertório de bufonaria. Sem fazer uso de recursos concretos convencionalmente envolvidos na construção do corpo-máscara do bufão, como enchimentos, maquiagens, acessórios, dialoga com as bagagen ...
O trabalho reflete sobre o processo criativo do espetáculo solo Esculhambada, que propõe o cruzamento entre bufonaria e atuação em primeira pessoa, em um modo bufo de criação. Em cena, a atriz pesquisadora assume a primeira pessoa, em diferentes modulações do corpo-memória da atriz e em conexão com seu repertório de bufonaria. Sem fazer uso de recursos concretos convencionalmente envolvidos na construção do corpo-máscara do bufão, como enchimentos, maquiagens, acessórios, dialoga com as bagagens teórico-práticas que fazem parte de sua formação e trajetória. A atriz pesquisadora, seu corpo, sua vida e suas memórias na cena, em diálogo com os aportes da bufonaria e com referências e temas urgentes de nosso tempo. ...
Abstract
The work reflects on the creative process of the solo theater performance Esculhambada, which proposes the crossing between buffoonery and first-person acting, in a buffoonery way of acting. On stage, the researching actress assumes the first person, in different modulations of the actress' body-memory and in connection with her repertory of buffoonery. Without using concrete resources conventionally involved in the construction of the buffoon's body-mask, such as fillers, make-up, accessories, ...
The work reflects on the creative process of the solo theater performance Esculhambada, which proposes the crossing between buffoonery and first-person acting, in a buffoonery way of acting. On stage, the researching actress assumes the first person, in different modulations of the actress' body-memory and in connection with her repertory of buffoonery. Without using concrete resources conventionally involved in the construction of the buffoon's body-mask, such as fillers, make-up, accessories, she dialogues with the theoretical and practical experiences that is part of her education and professional trajectory. The researching actress, her body, her life, and her memories on stage, in dialogue with the contributions of buffoonery and with references and urgent themes of our time. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Artes. Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas.
Collections
-
Performing Arts (221)
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