Show simple item record

dc.contributor.advisorRosenfield, Kathrin Holzermayr Lerrerpt_BR
dc.contributor.authorMoura, Caroline Navarrina dept_BR
dc.date.accessioned2022-08-10T04:44:42Zpt_BR
dc.date.issued2022pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/246487pt_BR
dc.description.abstractEsta tese pretende explorar a formação da imagem coletiva dos irmãos Brontë de acordo com os temas da literatura Gótica do período entre 1832 e 1855, mais especificamente nos poemas intitulados ‘Caroline’, de Branwell Brontë, e Agnes Grey (1847), de Anne Brontë, respectivamente, contextualizando com as obras de Emily e Charlotte Brontë. Assim, a metodologia usada é o destacamento das passagens literárias que contêm um dos três elementos Góticos, que se referem à religiosidade, às representações masculina e feminina e à relação interpessoal entre as personagens por meio da perspectiva da teoria crítica, que, nesse caso, se refere ao conhecimento por meio da interpretação para entendimento de textos humanos e expressões simbólicas. Ao que concerne o processo criativo, os trabalhos do professor e teórico Pierre-Marc de Biasi A Genética dos Textos (2010) e do professor Dick Van Hulle Textual Awareness A Genetic Study of Late Manuscripts by Joyce, Proust, & Mann (2007) são usados como suporte para essa discussão. A fim de discutir o elemento Gótico, o clássico trabalho da professora Eve Kosofsky Sedgwick, The Coherence of Gothic Conventions (1986) é usado para dialogar com o trabalho do professor Jarlath Killeen, History of Gothic Gothic Literature 1825 – 1914 (2009). Por fim, para discutir as relações sociais e de significado envolvidos no processo criativo, os trabalhos do professor e crítico Donald Francis Mckenzie Bibliography and The Sociology of Texts (1986) e da professora e crítica Alison Milbank no capítulo ‘The Victorian Gothic in English Novels and Stories’, contido em The Cambridge Companion of Gothic Fiction (2002), de Jerrold E. Hogle são usados como embasamento. Gordon (1984) afirma que a estrutura narrativa gótica torna o texto fragmentado para que os leitores interpretem e alcancem a questão central da exposição Gótica. Considerando que as produções literárias dos irmãos Brontë também mundos decentralizados, ao analisá-los conjuntamente, é possível criar a imagem da representação da realidade em que estão inseridos, completando o retrato Pillar Portrait com a imagem de Branwell como uma metáfora.pt_BR
dc.description.abstractThis dissertation intends to explore the formation of the collective imagery of the Brontë siblings within the themes of the Gothic literature from the period between 1832-1855, more specifically in the Branwell’s and Anne Brontë’s, selected poems and Agnes Grey, respectively, contextualizing with Emily’s and Charlotte’s literary works. The methodology is, thus, the detachment of the literary passages in which contains one of the three Gothic conventions that refer to religion, male and female representations, and interpersonal relationships among characters through the point of view of critical theory, which, in this case, stands for the knowledge through interpretation to understand the meaning of human texts and symbolic expressions. To what the recollection of their creative process is concerned, the works of professor and theorist Pierre-Marc de Biasi’s The Genetics of Texts (2010) and professor Dick Van Hulle Textual Awareness A Genetic Study of Late Manuscripts by Joyce, Proust, & Mann (2007) are used to support the discussion. In order to discuss the Gothic element, the classic work of professor Eve Kosofsky Sedgwick’s The Coherence of Gothic Conventions (1986) is used to converse with the work of professor Jarlath Killeen’s History of Gothic Gothic Literature 1825 – 1914 (2009). Finally, in order to discuss social relations and relations of meaning involved in their creative process, the works of professor and critic Donald Francis Mckenzie Bibliography and The Sociology of Texts (1986) and professor and critic Alison Milbank’s chapter “The Victorian Gothic in English Novels and Stories, 1830 – 1880’, in Jerrold E. Hogle’s The Cambridge Companion to Gothic Fiction (2002) are used as support. Gordon (1984) affirms that the Gothic frame fragmentate the narrative in order for readers interpret and reach the central issue of the Gothic exposure. Considering that the literary pieces of the Brontë siblings are also decentred worlds, by analysing them together, it is possible to create the image of the representation of reality in which they were inserted, completing the Pillar Portrait with Branwell’s image as a metaphor.en
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoporpt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectGothic Literatureen
dc.subjectBrontë, Patrick Branwell, 1817-1848pt_BR
dc.subjectBrontë, Anne, 1820-1849pt_BR
dc.subjectCreative Processen
dc.subjectLiteratura góticapt_BR
dc.subjectLiterary Criticismen
dc.subjectProcesso criativopt_BR
dc.subjectCrítica literáriapt_BR
dc.title(Re)painting the portrait: the creation of the collective imagery of the Brontë siblings’ victorian rural englandpt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.nrb001146851pt_BR
dc.degree.grantorUniversidade Federal do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentInstituto de Letraspt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Letraspt_BR
dc.degree.localPorto Alegre, BR-RSpt_BR
dc.degree.date2022pt_BR
dc.degree.leveldoutoradopt_BR


Files in this item

Thumbnail
   

This item is licensed under a Creative Commons License

Show simple item record