O estatuto da imagem-pulsão em Cronicamente Inviável e Amarelo Manga
View/ Open
Date
2014Type
Title alternative
The constitution of the impulse-image in chronically unfeasible and mango yellow
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo retoma o debate inaugurado por Gilles Deleuze sobre a imagem-pulsão e avalia como tais imagens se fazem presentes no cinema brasileiro contemporâneo. O trabalho recua até Sigmund Freud para explicitar o conceito de pulsão e até Herbert Marcuse para pensar o engajamento das pulsões nas relações socioculturais. Neste percurso, descreve-se uma nova forma de pensamento no cinema a partir do conceito. No contexto do cinema brasileiro, identificou-se que não há um filme constituído unicam ...
Este artigo retoma o debate inaugurado por Gilles Deleuze sobre a imagem-pulsão e avalia como tais imagens se fazem presentes no cinema brasileiro contemporâneo. O trabalho recua até Sigmund Freud para explicitar o conceito de pulsão e até Herbert Marcuse para pensar o engajamento das pulsões nas relações socioculturais. Neste percurso, descreve-se uma nova forma de pensamento no cinema a partir do conceito. No contexto do cinema brasileiro, identificou-se que não há um filme constituído unicamente por imagens-pulsão, em lugar disso, elas se encontram dispersas em cenas de diferentes filmes, desempenhando funções diversas nas relações entre mundos originários e derivados ...
Abstract
This paper aims to continue the debate began by Gilles Deleuze about the impulse-image and evaluate in which ways these images exist in contemporary Brazilian cinema. In order to describe how the impulse-images produce a new thought in Cinema, it`s retrieved the psychoanalytic concept of Drive in Sigmund Freud`s theory and its use by Herbert Marcuse in Sociology. In this work, it`s concluded that the impulse-image in contemporary cinema does not characterize films in its strict sense, but it`s ...
This paper aims to continue the debate began by Gilles Deleuze about the impulse-image and evaluate in which ways these images exist in contemporary Brazilian cinema. In order to describe how the impulse-images produce a new thought in Cinema, it`s retrieved the psychoanalytic concept of Drive in Sigmund Freud`s theory and its use by Herbert Marcuse in Sociology. In this work, it`s concluded that the impulse-image in contemporary cinema does not characterize films in its strict sense, but it`s found dispersed in scenes from different films, also having an important role in the relationships between originary worlds and derived milieux. ...
In
Fractal Revista de Psicologia. Niterói, RJ. Vol. 26, nesp (2014), p. 629-644
Source
National
Collections
-
Journal Articles (39552)Applied and Social Sciences (4004)
This item is licensed under a Creative Commons License