Global politics, postcolonialism and cultural studies
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Date
2021Author
Type
Title alternative
Política global, pós-colonialismo e estudos culturais
Subject
Abstract
This paper is an attempt to pave the theoretical way to substitute the political for politics. After illustrating how mainstream IR theories reify the State as the dominant form of subjectivity, I explore the power ontology shared by the critics of this mode of representation. In my view, this conception of power explains why critical theorists have a broader and richer perspective that serves their aim of rethinking the political. This new ontology is presented through a reading of Foucault’s ...
This paper is an attempt to pave the theoretical way to substitute the political for politics. After illustrating how mainstream IR theories reify the State as the dominant form of subjectivity, I explore the power ontology shared by the critics of this mode of representation. In my view, this conception of power explains why critical theorists have a broader and richer perspective that serves their aim of rethinking the political. This new ontology is presented through a reading of Foucault’s analytics of power: the juridico-discursive representation of power, which is attributed to mainstream scholars, is opposed to the power-as-productive representation, which I believe critical theorists share. By reading Darby's The Fiction of Imperialism and Said's Orientalism through the foucauldian categories of strategy and tactics, I attempt to illustrate how the power-as-productive figuration can be deployed to destabilize the juridico-discursive one. This is one way of locating where cultural studies and postcolonialism meet global politics. ...
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo é uma tentativa de pavimentar o caminho teórico para substituir a política pelo político. Depois de ilustrar como as principais teorias de RI reificam o Estado como a forma dominante de subjetividade, eu exploro a ontologia de poder compartilhada pelos críticos desse modo de representação por meio de uma leitura da "analítica do poder" de Foucault: a representação jurídico-discursiva do poder, que é atribuída aos estudiosos convencionais, se opõe à representação do poder como produt ...
Este artigo é uma tentativa de pavimentar o caminho teórico para substituir a política pelo político. Depois de ilustrar como as principais teorias de RI reificam o Estado como a forma dominante de subjetividade, eu exploro a ontologia de poder compartilhada pelos críticos desse modo de representação por meio de uma leitura da "analítica do poder" de Foucault: a representação jurídico-discursiva do poder, que é atribuída aos estudiosos convencionais, se opõe à representação do poder como produtivo, que acredito que os teóricos críticos compartilham. Ao ler A ficção do Imperialismo de Darby e Orientalismo de Said por intermédio das categorias foucaultianas de estratégia e tática, tento ilustrar como a configuração do poder como produtivo pode ser empregada para desestabilizar a figuração jurídico-discursiva. Esta é uma maneira de localizar onde os estudos culturais e o pós-colonialismo encontram a política global. ...
In
Revista debates : revista de ciências sociais. Porto Alegre, RS. Vol. 15, n. 3 (set./dez. 2021), p. [36]-52
Source
National
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