Utilização da avaliação de quarta geração em um centro de atenção psicossocial
View/ Open
Date
2009Author
Type
Title alternative
Utilización del evaluación de cuarta generación en un centro de atención psicosocial
Using the evaluation of fourth generation in a center of psychosocial attention
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O trabalho relata a utilização da Avaliação de Quarta Geração em um Centro de Atenção Psicossocial (CAPS). Realizou-se uma avaliação qualitativa para apreender a dinâmica do serviço, a forma como os atores interagem e os sentidos que eles constroem em relação à sua prática. A coleta ocorreu em um CAPS de Porto Alegre, nos meses de outubro e novembro de 2006. Como métodos, utilizaram-se: a observação, na qual foi possível vivenciar o contexto do serviço, e entrevistas com 13 usuários, 13 familia ...
O trabalho relata a utilização da Avaliação de Quarta Geração em um Centro de Atenção Psicossocial (CAPS). Realizou-se uma avaliação qualitativa para apreender a dinâmica do serviço, a forma como os atores interagem e os sentidos que eles constroem em relação à sua prática. A coleta ocorreu em um CAPS de Porto Alegre, nos meses de outubro e novembro de 2006. Como métodos, utilizaram-se: a observação, na qual foi possível vivenciar o contexto do serviço, e entrevistas com 13 usuários, 13 familiares e 13 profissionais da equipe. A vivência do trabalho de campo permitiu efetivar a articulação de diferentes métodos de coleta de dados, na busca da avaliação do serviço sob uma perspectiva construtivista. A avaliação permitiu a problematização da atenção em saúde mental nos CAPS e contribuiu para o processo emancipatório dos sujeitos envolvidos. ...
Resumen
El trabajo relata la utilización de la Evaluación de la Cuarta Generación en un Centro de Atención Psicosocial (CAPS). Fue realizada una evaluación cualitativa para aprender la dinámica del servicio, la forma como los actores interaccionan y los sentidos que son construidos por los mismos en relación a su práctica. La recolección de datos ocurrió en un CAPS de Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, en el período de octubre a noviembre de 2006. Como métodos, utilizamos: la observación, donde f ...
El trabajo relata la utilización de la Evaluación de la Cuarta Generación en un Centro de Atención Psicosocial (CAPS). Fue realizada una evaluación cualitativa para aprender la dinámica del servicio, la forma como los actores interaccionan y los sentidos que son construidos por los mismos en relación a su práctica. La recolección de datos ocurrió en un CAPS de Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, en el período de octubre a noviembre de 2006. Como métodos, utilizamos: la observación, donde fue posible la vivencia del contexto del servicio, entrevistas con 13 usuarios, 13 familiares y 13 profesionales del equipo. La vivencia del trabajo en el campo práctico permitió efectivizar la articulación de diferentes métodos de recolección de datos en la búsqueda de la evaluación del servicio en una perspectiva constructivista. La evaluación permitió comprender la atención en salud mental en un CAPS y contribuir para el proceso de emancipación de los sujetos. ...
Abstract
The study reports the use of the Evaluation of Fourth Generation in a Center of Psychosocial Attention (CAPS). A qualitative evaluation was carried through with the purpose of learning the service dynamics, the ways the actors interact and how the senses are built by those people in relation to their practice. The data collection was made in a CAPS in Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil, during the period between October and November of 2006. The applied methods were: observation, which mad ...
The study reports the use of the Evaluation of Fourth Generation in a Center of Psychosocial Attention (CAPS). A qualitative evaluation was carried through with the purpose of learning the service dynamics, the ways the actors interact and how the senses are built by those people in relation to their practice. The data collection was made in a CAPS in Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil, during the period between October and November of 2006. The applied methods were: observation, which made possible to experience the service context, interviews with 13 service users, 13 relatives and 13 mental health care professionals. The fieldwork experience allowed us to accomplish the joint of different methods of data collection in the search of service evaluation through a constructivist perspective. The evaluation allowed a problematization of mental care health in Centers of Psychosocial Attention and contributed to the emancipatory process of the involved subjects. ...
In
Revista gaúcha de enfermagem. Porto Alegre. Vol. 30, n. 1 (mar. 2009), p. 131-135
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40021)Health Sciences (10691)
This item is licensed under a Creative Commons License