A atitude hermenêutica na educação
View/ Open
Date
2021Author
Advisor
Academic level
Doctorate
Type
Abstract in Portuguese (Brasil)
Tendo como fio condutor o método fenomenológico-reconstrutivo, o presente trabalho investiga, a partir de um estudo teórico, como e em que medida é possível fazer educação com base numa concepção ontolinguística do seu fenômeno. Para isto, parte de uma leitura hermenêutica e analisa, desde a tradição do pensamento heideggeriano, sob que condições uma concepção desta ordem pode ser levada a efeito no campo da ação pedagógica. A concepção imperante é a de que a linguagem constitui o solo elementa ...
Tendo como fio condutor o método fenomenológico-reconstrutivo, o presente trabalho investiga, a partir de um estudo teórico, como e em que medida é possível fazer educação com base numa concepção ontolinguística do seu fenômeno. Para isto, parte de uma leitura hermenêutica e analisa, desde a tradição do pensamento heideggeriano, sob que condições uma concepção desta ordem pode ser levada a efeito no campo da ação pedagógica. A concepção imperante é a de que a linguagem constitui o solo elementar de todo o fenômeno educativo e o conceito apresentado é o de que, fazer educação com base numa concepção ontolinguística requer a tomada de uma “atitude hermenêutica”. Esta é a tese que o texto levanta e para a qual se volta, ao longo de toda sua excursão argumentativa. ...
Abstract
Having as common thread the method phenomenological-reconstructive, the present work investigate, from a theoretical study, how and to what extent it is possible to do education based on na ontolinguistic conception of it’s phenomenon. For this, part of a hermeneutic reading and analyze, from the tradition of heideggerian thought, under what conditions a conception of this order can be taken the effect in the field o action pedagogical. The prevailing conception is that language constitutes the ...
Having as common thread the method phenomenological-reconstructive, the present work investigate, from a theoretical study, how and to what extent it is possible to do education based on na ontolinguistic conception of it’s phenomenon. For this, part of a hermeneutic reading and analyze, from the tradition of heideggerian thought, under what conditions a conception of this order can be taken the effect in the field o action pedagogical. The prevailing conception is that language constitutes the elementary ground of the whole educational phenomenon and the concept presented it’s the of what, do education based in an ontolinguistic conception requires assuming one “hermeneutic attitude”. It is the thesis that the text raises and to which it turns, all along its path argumentative. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação.
Collections
-
Humanities (7433)Education (2491)
This item is licensed under a Creative Commons License