Niemeyer - Peretti : relações entre arquitetura e arte
View/ Open
Date
2021Advisor
Academic level
Master
Type
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
A participação das artes plásticas na Arquitetura Moderna Brasileira contribuiu para a criação de exemplares arquitetônicos excepcionais, que angariaram a crítica nacional e internacional tanto na modernidade quanto na contemporaneidade. Muitas dessas obras foram reconhecidas pelos órgãos de proteção ao patrimônio artístico e arquitetônico nacionais e mundiais. Desde meados dos anos 1930, no início de sua atividade profissional, Oscar Niemeyer foi um dos arquitetos brasileiros que adotou a cola ...
A participação das artes plásticas na Arquitetura Moderna Brasileira contribuiu para a criação de exemplares arquitetônicos excepcionais, que angariaram a crítica nacional e internacional tanto na modernidade quanto na contemporaneidade. Muitas dessas obras foram reconhecidas pelos órgãos de proteção ao patrimônio artístico e arquitetônico nacionais e mundiais. Desde meados dos anos 1930, no início de sua atividade profissional, Oscar Niemeyer foi um dos arquitetos brasileiros que adotou a colaboração de artistas plásticos em suas obras. Elaborou e envolveu-se em projetos nos quais a integração das artes não somente contribuiu para a projeção da arquitetura moderna brasileira no cenário internacional, como chancelou uma característica marcante, e constante, no conjunto de sua obra. Esta pesquisa traz uma revisão de como Niemeyer abordou a integração das artes em seus projetos, levando à parceria com a artista franco-brasileira Marianne Peretti. Através de três estudos de caso, esta dissertação explora como vitral, escultura e mural foram integrados à Catedral de Brasília, ao Centro Cultural de Le Havre e à Passarela do Samba, respectivamente, buscando demonstrar as diferentes relações alcançadas entre arquitetura e arte nas colaborações Niemeyer-Peretti. Ao se falar do espaço da arte nos projetos do arquiteto, facilmente evocam-se as contribuições de Athos Bulcão, Alfredo Ceschiatti, Bruno Giorgi, Paulo Werneck, Cândido Portinari e Roberto Burle Marx. Mas o nome de Peretti, colaboradora do mestre carioca em mais de vinte realizações ao longo de três décadas, ainda permanece à sombra da dimensão de seu trabalho e de sua contribuição à obra de Niemeyer e à arte e à arquitetura brasileira. ...
Abstract
The integration of plastic arts in Brazilian Modern Architecture has contributed to the creation of exceptional architectural examples that have attracted national and international acclaim, both in modern and contemporary periods. Many of these works have been recognised by Brazilian and world-wide artistic and architectural heritage protection organizations. Since the beginning of his professional career in the mid-1930s, Oscar Niemeyer was one of the Brazilian architects who incorporated art ...
The integration of plastic arts in Brazilian Modern Architecture has contributed to the creation of exceptional architectural examples that have attracted national and international acclaim, both in modern and contemporary periods. Many of these works have been recognised by Brazilian and world-wide artistic and architectural heritage protection organizations. Since the beginning of his professional career in the mid-1930s, Oscar Niemeyer was one of the Brazilian architects who incorporated artistic practices in his architecture. He elaborated and was involved in projects in which the integration of the arts not only contributed to the projection of modern Brazilian architecture on the international scene, but also endorsed a striking, and constant, feature in his entire practice. This research presents a review of how Oscar Niemeyer approached the theme of the integration of the arts in his designs, leading to the collaborative partnership with the French-Brazilian artist Marianne Peretti. Through three case studies, it explores how stained glass, sculpture and mural were integrated into the Cathedral of Brasília, the Cultural Center of Le Havre and the Passarela do Samba, respectively, seeking to demonstrate how different relations have been achieved between architecture and art in the Niemeyer-Peretti collaborations. When observing the place of the arts in the architect’s projects, the contributions of Athos Bulcão, Alfredo Ceschiatti, Bruno Giorgi, Paulo Werneck, Cândido Portinari and Roberto Burle Marx are easily evoked. Yet, the name of Peretti, a long-time collaborator of the carioca master in more than twenty works over three decades, still remains in the shadow of the dimension of her works and her contribution to Niemeyer’s designs and to brazilian architecture and arts. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Arquitetura. Programa de Pesquisa e Pós-Graduação em Arquitetura.
Collections
-
Applied and Social Sciences (6097)Architecture (394)
This item is licensed under a Creative Commons License