Provocações entre duas senhoras : dona seriação e dona multisseriação
View/ Open
Date
2021Type
Title alternative
Provocations between two ladies : miss serialization and miss multisserialization
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo tem por objetivo problematizar a organização escolar seriada e identificar a racionalidade que sustenta as diferentes formas de organização escolar. Para isto, criamos duas personagens: Dona Seriação e Dona Multisseriação que argumentam e pontuam o quanto estas classificações são arbitrárias e contingentes. Autores como Ariès (1986), Caruzo e Dussel (2003), nos ajudaram a compor parte de uma história que inicia com crianças e adultos misturados em um mesmo espaço educacional, para, ...
Este artigo tem por objetivo problematizar a organização escolar seriada e identificar a racionalidade que sustenta as diferentes formas de organização escolar. Para isto, criamos duas personagens: Dona Seriação e Dona Multisseriação que argumentam e pontuam o quanto estas classificações são arbitrárias e contingentes. Autores como Ariès (1986), Caruzo e Dussel (2003), nos ajudaram a compor parte de uma história que inicia com crianças e adultos misturados em um mesmo espaço educacional, para, logo em seguida, exigir a classificação e separação dos mesmos. Para além dos argumentos de cada uma das personagens criadas, pretendemos ressaltar que as formas de organização dos tempos/espaços escolares não é, de forma alguma algo tranquilo, natural, mas, algo inteiramente fabricado. ...
Abstract
This article aims to problematize the serial school organization and to identify the rationality that supports the different forms of school organization. For this, we created two characters: Miss Serialization and miss Multisserialization who argue and point out how arbitrary and contingent these classifications are. Authors such as Ariès (1986), Caruzo and Dussel (2003) helped us to compose part of a story that begins with children and adults mixed in the same educational space, and then, soo ...
This article aims to problematize the serial school organization and to identify the rationality that supports the different forms of school organization. For this, we created two characters: Miss Serialization and miss Multisserialization who argue and point out how arbitrary and contingent these classifications are. Authors such as Ariès (1986), Caruzo and Dussel (2003) helped us to compose part of a story that begins with children and adults mixed in the same educational space, and then, soon after, demand their classification and separation. In addition to the arguments of each of the characters created, we intend to emphasize that the forms of organization of school times / spaces are by no means something quiet, natural, but something entirely fabricated. ...
In
Debates em Educação. UFAL : Macéio, AL. Vol. 13, n. 31 (2021), p. 1-16.
Source
National
Collections
-
Journal Articles (39148)Humanities (6693)
This item is licensed under a Creative Commons License