Grupos de discussão : uma opção metodológica na pesquisa em educação
View/ Open
Date
2011Author
Type
Title alternative
Discussion groups : a methodological option in education research
Abstract in Portuguese (Brasil)
O presente artigo trata da prática metodológica dos grupos de discussão, analisada a partir da sua utilização em uma investigação no campo da educação. Aborda a definição, a história, a fundamentação teórica e as proposições técnicas dos grupos de discussão na tradição da sociologia crítica espanhola. Parte do pressuposto de que a opção que o investigador faz no campo teórico e metodológico reflete sua concepção de ciência e de ética na pesquisa. Apresenta um relato de sua aplicação numa invest ...
O presente artigo trata da prática metodológica dos grupos de discussão, analisada a partir da sua utilização em uma investigação no campo da educação. Aborda a definição, a história, a fundamentação teórica e as proposições técnicas dos grupos de discussão na tradição da sociologia crítica espanhola. Parte do pressuposto de que a opção que o investigador faz no campo teórico e metodológico reflete sua concepção de ciência e de ética na pesquisa. Apresenta um relato de sua aplicação numa investigação de doutorado, cujo objetivo foi investigar a sociabilidade praticada por jovens da periferia urbana de Porto Alegre, considerando seus jeitos de viver a escola e a inserção escolar, através da análise das memórias individual e coletiva. ...
Abstract
This article presents a methodological practice of discussion groups, which is analyzed starting from its use in an investigation in education area. It approaches the definition, the history, the theoretical support and the technical propositions of the discussion groups inserted in the Spanish tradition of critical sociology. The presupposal chosen shows that the investigator does in research what reflects his/her conception of science and ethics. This description also present the applications ...
This article presents a methodological practice of discussion groups, which is analyzed starting from its use in an investigation in education area. It approaches the definition, the history, the theoretical support and the technical propositions of the discussion groups inserted in the Spanish tradition of critical sociology. The presupposal chosen shows that the investigator does in research what reflects his/her conception of science and ethics. This description also present the applications in the doctoral research whose purpose is to investigate the sociability practiced by young people living in the outskirts of Porto Alegre, considering the way they live school and the school insertion through the analyzes of their individual and collective memories. ...
In
Educação & realidade. Porto Alegre, RS. Vol. 36, n. 2 (maio/ago. 2011), p. 485-504
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40917)Humanities (7117)
This item is licensed under a Creative Commons License