Analfabetismo no Brasil : tendência secular e avanços recentes ; resultados preliminares
View/ Open
Date
1985Author
Type
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este trabalho confronta os dados das PNAD 1977 e 1982 e do Cerso demográfico de 1980 com as expectativas do MOBRAL relativamente ao declínio dos índices de analfabetismo no Brasil na década de 1970. Compara as Unidades da Federação, mostrando as enormes desigualdades regionais em termos de analfabetismo em 1980. Analisa a tendência secular (1872 a 1980) dos índices de analfabetismo, tanto para o Brasil como um todo, como para uma série de Estados, pondo em relevo as desigualdades de tendência d ...
Este trabalho confronta os dados das PNAD 1977 e 1982 e do Cerso demográfico de 1980 com as expectativas do MOBRAL relativamente ao declínio dos índices de analfabetismo no Brasil na década de 1970. Compara as Unidades da Federação, mostrando as enormes desigualdades regionais em termos de analfabetismo em 1980. Analisa a tendência secular (1872 a 1980) dos índices de analfabetismo, tanto para o Brasil como um todo, como para uma série de Estados, pondo em relevo as desigualdades de tendência do analfabetismo e a origem histórica das desigualdades educacionais regionais. Por fim mostra como a escola de 1º grau continua produzindo o analfabetismo hoje, através do processo de exclusão, o qual engloba os excluídos do processo e os excluídos no processo de ensino-aprendizagem. ...
Abstract
This research study confronts the data from the PNAD 1977 and 1982 and of the 1980 Brazilian Census with the MOBRAL expectations regarding the decline of illiteracy in Brazil in the 1970 decade. It compares the different States of Brazil showing the great regional differences in terms of illiteracy in 1980. It analyses the secular trend (1872 to 1980) regarding the illiteracy rates, considering some States and Brazil as a whole, emphasizing the inegualities of the illiteracy trend and the histo ...
This research study confronts the data from the PNAD 1977 and 1982 and of the 1980 Brazilian Census with the MOBRAL expectations regarding the decline of illiteracy in Brazil in the 1970 decade. It compares the different States of Brazil showing the great regional differences in terms of illiteracy in 1980. It analyses the secular trend (1872 to 1980) regarding the illiteracy rates, considering some States and Brazil as a whole, emphasizing the inegualities of the illiteracy trend and the historical origin of the regional educational inequalities. Finally it shows how elementary school! still produces illiteracy nowadays by means of an exclusion process that encompasses the persons that are excluded from and the persons that are excluded in the teaching learning process. ...
In
Cadernos de pesquisa. São Paulo. N. 52 (fev. 1985), p. 35-49
Source
National
Collections
-
Journal Articles (39566)Humanities (6795)
This item is licensed under a Creative Commons License