O ensino de Arquitetura é uma árvore : deveria ser?
View/ Open
Date
2021Type
Title alternative
The teaching of architecture is a tree : should be?
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O presente artigo busca refletir sobre os rumos do ensino de Arquitetura e Urbanismo brasileiro neste início de século XXI. Para isso, debate seus pressupostos e contradições, recuperando o momento de constituição da Arquitetura e Urbanismo como campo autônomo, as diretrizes curri-culares e a legislação profissional, indo além dasexperiências de reno-vação pedagógica. Reconhece que o ensino se organiza como árvore –tendo o projeto como tronco dos currículos –e se pergunta: o ensino de arquitetu ...
O presente artigo busca refletir sobre os rumos do ensino de Arquitetura e Urbanismo brasileiro neste início de século XXI. Para isso, debate seus pressupostos e contradições, recuperando o momento de constituição da Arquitetura e Urbanismo como campo autônomo, as diretrizes curri-culares e a legislação profissional, indo além dasexperiências de reno-vação pedagógica. Reconhece que o ensino se organiza como árvore –tendo o projeto como tronco dos currículos –e se pergunta: o ensino de arquitetura deveria ser mesmo organizado em árvore? Para responder a esta pergunta, reconstrói historicamente fatos que tornam o presente mais inteligível, pleno de desafios e dilemas. ...
Abstract
This article reflects on the direction of the teaching of Architecture and Urbanism in this early 21st century. For that, it debates its assumptions and contradictions, recovering the moment of constitution of architec-ture as an autonomous field, the curricular guidelines and the professi-onal legislation, going beyond the “pedagogical renewal experiences”. It recognizes that teaching is organized as a tree -with the project as the trunk of the curricula -and asks itself: should architecture e ...
This article reflects on the direction of the teaching of Architecture and Urbanism in this early 21st century. For that, it debates its assumptions and contradictions, recovering the moment of constitution of architec-ture as an autonomous field, the curricular guidelines and the professi-onal legislation, going beyond the “pedagogical renewal experiences”. It recognizes that teaching is organized as a tree -with the project as the trunk of the curricula -and asks itself: should architecture education really be organized in a tree? To answer this question, historically re-constructs facts that make the present more intelligible, full of challen-ges and dilemmas. ...
In
arq.urb. São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da Universidade São Judas Tadeu. n. 30 (jan./abr. 2021), p. 86-94
Source
National
Collections
-
Journal Articles (41542)Applied and Social Sciences (4249)
This item is licensed under a Creative Commons License