Ameaças pós-rankings : sobrevivência das CPAS e da auto-avaliação
View/ Open
Date
2008Type
Title alternative
Post-ranking menaces: self-evaluation commisions and self-evaluation survival
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Em tempos de “reformas por dentro” das políticas de educação superior a comunidade acadêmica brasileira foi surpreendida com a publicação de um ranking nacional produzido a partir de indicadores provenientes do programa SINAES. A reforma “por dentro” da lei, que não prevê a classificação das IES, contraria seu caráter formador, de valorização da avaliação interna e da auto-análise das IES. A classificação nacional das IES tornando-se o lado mais visível da avaliação poderia ser uma sutil ameaça ...
Em tempos de “reformas por dentro” das políticas de educação superior a comunidade acadêmica brasileira foi surpreendida com a publicação de um ranking nacional produzido a partir de indicadores provenientes do programa SINAES. A reforma “por dentro” da lei, que não prevê a classificação das IES, contraria seu caráter formador, de valorização da avaliação interna e da auto-análise das IES. A classificação nacional das IES tornando-se o lado mais visível da avaliação poderia ser uma sutil ameaça à sobrevivência das CPAs e da auto-avaliação das IES. ...
Abstract
In times of internal reforms of higher education policies, the Brazilian academic community was surprised by the publication of a national ranking of institutions derived from data by SINAES. The legal internal reform, that does not assume an institutional performance classification, goes against its formative character of self evaluation and self analyzis. If the national ranking of higher education institutions is to become the most visible side of national higher education evaluation, it can ...
In times of internal reforms of higher education policies, the Brazilian academic community was surprised by the publication of a national ranking of institutions derived from data by SINAES. The legal internal reform, that does not assume an institutional performance classification, goes against its formative character of self evaluation and self analyzis. If the national ranking of higher education institutions is to become the most visible side of national higher education evaluation, it can also be a subtle menace to the survival of self-evaluation commisions and of institutional self-evaluation. ...
In
Avaliação : revista da avaliação da educação superior (Campinas). Sorocaba, SP. Vol. 13, n.3 (nov. 2008), p. 833-840
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40305)Humanities (6926)
This item is licensed under a Creative Commons License