O exercício do olhar como possibilidade para interpretar práticas escolares do passado
View/ Open
Date
2015Type
Title alternative
The Exercise of Look as Possibility to Interpret School Practices from the Past
Abstract in Portuguese (Brasil)
Nesse artigo realizamos a análise de uma imagem produzida por Cesare Mariani, no século XIX que representa La Salle em uma situação de ensino em sala de aula. Consideramos, conforme Garnica (2008) que a análise é um processo de desconstrução e construção contínuas de narrativas. Por meio desse processo, concluímos que tal pintura tinha por objetivo educar os modos de pensar sobre o ensino lassalista e por isso nos possibilita refletir sobre aquele ensino e também sobre as práticas escolares atu ...
Nesse artigo realizamos a análise de uma imagem produzida por Cesare Mariani, no século XIX que representa La Salle em uma situação de ensino em sala de aula. Consideramos, conforme Garnica (2008) que a análise é um processo de desconstrução e construção contínuas de narrativas. Por meio desse processo, concluímos que tal pintura tinha por objetivo educar os modos de pensar sobre o ensino lassalista e por isso nos possibilita refletir sobre aquele ensino e também sobre as práticas escolares atuais que provém dele. ...
Abstract
In that article we analyze an image produced by Cesare Mariani, in the century XIX, that represents La Salle in a teaching situation in classroom. We consider, according to Garnica (2008), that analysis is both a demolition and construction process of texts, what constitute news narratives. After we had applied this process, we have concluded that such painting means to educate the manners of thinking about the lassalista teaching and, beside this, that process to make possible to us to reflect ...
In that article we analyze an image produced by Cesare Mariani, in the century XIX, that represents La Salle in a teaching situation in classroom. We consider, according to Garnica (2008), that analysis is both a demolition and construction process of texts, what constitute news narratives. After we had applied this process, we have concluded that such painting means to educate the manners of thinking about the lassalista teaching and, beside this, that process to make possible to us to reflect about that teaching and the now-on-day school practices that comes from it. ...
In
Alexandria : revista de educação em ciência e tecnologia [recuso eletrônico]. Florianópolis, SC. Vol. 8, n. 2 (jun. 2015), p. 233-247
Source
National
Collections
-
Journal Articles (39565)Humanities (6795)
This item is licensed under a Creative Commons License