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dc.contributor.authorLuz, Camila Albani da Silvapt_BR
dc.contributor.authorBarcellos, Ruy de Almeidapt_BR
dc.contributor.authorBarella, Danielapt_BR
dc.date.accessioned2020-12-23T04:12:21Zpt_BR
dc.date.issued2020pt_BR
dc.identifier.issn2525-3409pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/216776pt_BR
dc.description.abstractObjetivo: revisar estudos acerca de estratégias de educação para a prevenção de Pneumonia Associada à Ventilação Mecânica implantadas em serviços de saúde e sua efetividade. Método: revisão integrativa realizada no mês de setembro de 2020, em cinco bases de dados, através dos seguintes descritores “education AND continuing and pneumonia AND ventilator-associated”. Asbases pesquisadas foram: Scientific Electronic Library Online (SciELO), U.S. National Library of Medicine (PubMed). Por meio da Biblioteca Virtual da Saúde (BVS), foram acessadas as seguintes bases de dados: Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (Lilacs), Base de dados de enfermagem (BDENF) e Medical Literature Analysis and Retrieval System Online(Medline). Resultados e discussão: foram incluídas 5 publicações referentes ao período entre os anos de 2010 e 2020. Dentre as ações educativas destacaram-se workshops, bundle, palestras e curso intensivo de educação. O período de aplicação das ações educativas variou entre 1 e 12 meses. Todos os estudos mostraram melhorias nos resultados após a aplicação das medidas educativas, mas sugerem educação continuada, permanente e auditorias para manter a eficácia das ações. Considerações Finais: as estratégias de educação mostraram-se efetivas na prevenção de PAVM a curto prazo, porém, mostram a necessidade da aplicação de educação permanente e continuada no âmbito hospitalar.pt_BR
dc.description.abstractObjective:to review studies on education strategies for the prevention of Pneumonia Associated with Mechanical Ventilation (MVAP) implemented in health services and their effectiveness. Method:an integrative review carried out in September 2020, in five databases, using the following descriptors "education AND continuing and pneumonia AND ventilator-associated". The databases used in the search were: Scientific Electronic Library Online (SciELO), U.S. National Library of Medicine (PubMed). Through the Virtual Health Library (VHL), the following databases were accessed: Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences (Lilacs), Nursing Database (BDENF) and Medical Literature Analysis and Retrieval System Online (Medline). Results and discussion:5 publications were included for the period between the years 2010 and 2020. Among the educational actions, workshops, bundle, lectures and intensive education courses were highlighted. The period of application of educational actions varied between 1 and 12 months. All studies showed improvements in results after the application of educational measures, but suggest continuing and permanent education and audits to maintain the effectiveness of the actions. Final Considerations:education strategies have proven to be effective in MVAP in the short term, however, theyshow the need for the application of permanent and continuing education in the hospital environment.en
dc.description.abstractObjetivo: revisar los estudios sobre estrategias educativas para la prevención de la neumonía asociada a la ventilación mecánica implementadas en los servicios de salud y su efectividad. Método: revisión integradora realizada en septiembre de 2020, en cinco bases de datos, utilizando los siguientes descriptores “education AND continuing and pneumonia AND ventilator-associated”. Las bases buscadas fueron: Scientific Electronic Library Online (SciELO), U.S. National Library of Medicine (PubMed). A través de la Biblioteca Virtual en Salud (BVS) se tuvo acceso a las siguientes bases de datos: Literatura Latinoamericana y del Caribe en Ciencias de la Salud (Lilacs), Base de dados de enfermagem (BDENF) y Medical Literature Analysis and Retrieval System Online(Medline). Resultados y discusión: se incluyeron 5 publicaciones para el período comprendido entre los años 2010 y 2020. Entre las acciones educativas se destacan workshops, bundle, conferencias y curso de educación intensiva. El período de aplicación de las acciones educativas varió entre 1 y 12 meses. Todos los estudios mostraron mejoras en los resultados después de la aplicación de medidas educativas, pero sugieren educación continua y permanente y auditorías para mantener la efectividad de las acciones. Consideraciones finales: las estrategias educativas han demostrado ser efectivas en la prevención de NAV en el corto plazo, sin embargo, muestran la necesidad de la aplicaciónde la educación permanente y continua en el ámbito hospitalario.es
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoporpt_BR
dc.relation.ispartofResearch, Society and Development. Iatabira. Vol. 9, no. 11 (2020), e36491110048, p. 1-15pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectEducação continuadapt_BR
dc.subjectContinuing educationen
dc.subjectPneumoniapt_BR
dc.subjectPneumonia and disease preventionen
dc.subjectPneumonia associated with mechanical ventilationen
dc.subjectRespiração artificialpt_BR
dc.subjectUnidades de terapia intensivapt_BR
dc.subjectIntensive care unitsen
dc.subjectNursingen
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subjectEducación continuaes
dc.subjectPrevención de la neumonía y las enfermedadeses
dc.subjectNeumonía asociada a ventilación mecánicaes
dc.subjectUnidades de cuidados intensivoses
dc.subjectEnfermeríaes
dc.subjectHospitalizaciónes
dc.titleEstratégias educativas para prevenção de pneumonia associada à ventilação mecânica em terapia intensiva : revisão integrativapt_BR
dc.title.alternativeEducational strategies for the prevention of pneumonia associated with mechanics in intensive care : an integrative reviewen
dc.title.alternativeEstrategias educativas para la prevención de la neumonía asociada a la mecánica en cuidados intensivos : una revisión integradoraes
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001119945pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


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