Anais do Museu Histórico Nacional: um exercício de escrita no campo dos museus
View/ Open
Date
2020Type
Title alternative
Annals of the National Historical Museum: a writing exercise in the field of museums
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O artigo investiga os Anais do Museu Histórico Nacional, periódico brasileiro da instituição de mesmo nome que possui, até o momento, 51 volumes publicados. Para compreender como os agentes vinculados ao Museu Histórico Nacional se apropriaram dos Anais o tema educação em museus foi selecionado com o propósito de um aprofundamento analítico, com ênfase na primeira fase da revista (1940-1975), sendo escolhidos três artigos relacionados ao tema: Papel Educativo do Museu Histórico Nacional, de Nai ...
O artigo investiga os Anais do Museu Histórico Nacional, periódico brasileiro da instituição de mesmo nome que possui, até o momento, 51 volumes publicados. Para compreender como os agentes vinculados ao Museu Histórico Nacional se apropriaram dos Anais o tema educação em museus foi selecionado com o propósito de um aprofundamento analítico, com ênfase na primeira fase da revista (1940-1975), sendo escolhidos três artigos relacionados ao tema: Papel Educativo do Museu Histórico Nacional, de Nair de Moraes de Carvalho, publicado no oitavo volume (organizado em 1947 e impresso em 1957); O Museu e a Criança, assinado por Sigrid Pôrto de Barros no nono volume dos Anais (estruturado em 1948 e impresso em 1958); e Nova Diretriz para o Museu, de Dulce Cardozo Ludolf, que compôs o décimo terceiro volume, de 1964 (embora organizado em 1952). O trabalho identifica que os Anais do Museu Histórico Nacional foram um instrumento difusor de conhecimento especializado e legitimador da instituição no campo dos museus, considerado uma referência para museus históricos. Conclui-se que é possível compreender os Anais na perspectiva do conceito documento-monumento, pois enquanto monumento é elemento de perpetuação da trajetória do Museu Histórico Nacional, suporte de uma memória coletiva e, na condição de documento, é fonte de pesquisa que sob métodos científicos permite identificá-lo enquanto produto dos agentes que o fabricou. ...
Abstract
The article investigates the Anais do Museu Histórico Nacional (Annals of the National Historical Museum), Brazilian journal of the institution of the same name that has, to date, 51 published volumes. To understand how the agents linked to the National Historical Museum appropriated the Journal the theme education in museums was selected for the purpose of an analytical deepening, with emphasis on the first phase of the magazine (1940-1975), three articles related to the theme were chosen: Edu ...
The article investigates the Anais do Museu Histórico Nacional (Annals of the National Historical Museum), Brazilian journal of the institution of the same name that has, to date, 51 published volumes. To understand how the agents linked to the National Historical Museum appropriated the Journal the theme education in museums was selected for the purpose of an analytical deepening, with emphasis on the first phase of the magazine (1940-1975), three articles related to the theme were chosen: Educational Role of the National Historical Museum, by Nair de Moraes de Carvalho, published in the eighth volume (organized in 1947 and printed in 1957); The Museum and the Child, signed by Sigrid Pôrto de Barros in the ninth volume of the publication (structured in 1948 and printed in 1958); and New Guideline for the Museum, by Dulce Cardozo Ludolf, that composed the thirteenth volume, of 1964 (although organized in 1952). The work identifies that the Anais do Museu Histórico Nacional was a diffuser instrument of specialized knowledge and legitimizing the institution in the field of museums, considered a reference for historical museums. It is concluded that it is possible to understand the Journal from the perspective of the document-monument concept, because as a monument it is an element of perpetuation of the trajectory of the National Historical Museum, support of a collective memory and, as a document, it is a source of research that, under scientific methods, allows it to be identified as a product of the agents that manufactured it. ...
In
Revista Museologia e Patrimônio. Rio de Janeiro, RJ. Vol. 13, n. 2 (2020), p. 113-139
Source
National
Collections
-
Journal Articles (39774)Applied and Social Sciences (4037)
This item is licensed under a Creative Commons License