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dc.contributor.authorKirsch, Williampt_BR
dc.contributor.authorSarmento, Simonept_BR
dc.date.accessioned2020-11-11T04:13:11Zpt_BR
dc.date.issued2019pt_BR
dc.identifier.issn1983-3857pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/214953pt_BR
dc.description.abstractThis paper is a part of a larger research project, which focused on investigating the teacher development practices in a Languages without Borders community of a large university in the south of Brazil. The research is affiliated with the paradigm of Practice Theory (Young, 2009; Young, 2010)and relied on qualitative methods of data generation and analysis (Erickson, 1990; Gumperz, 2005; Mason, 2002; Tannen, 2014), as well as on semistructured interviews with focal participants. The data revealed that the practices that culminate in teacher development could be divided into two: (1) formal practices, that is, the ones consciously planned and carried out by the coordinator; and (2) informal ones, that is, practices that emerged from everyday life in this community of practice, chiefly in the teachers‟ room. In this paper, we focus on a specific informal practice –that of planning classes together. Planning classes together was considered a productive practice in terms of professional learning both in the interviews and in the data obtained through participant observation.en
dc.description.abstractEste trabalho é parte de um projeto de pesquisa maior, que teve como foco investigar as práticas de formação de professores em uma comunidade do Idiomas sem Fronteiras de uma grande universidade no sul do Brasil. A pesquisa é afiliada ao paradigma da Teoria da Prática (Young, 2009; Young, 2010) e contou com métodos qualitativos para ageração e análise de dados (Erickson, 1990; Gumperz, 2005; Mason, 2002; Tannen, 2014), bem como comentrevistas semiestruturadas com participantes focais. Os dados revelaram que as práticas que culminam no desenvolvimento docente poderiam ser divididas em duas: (1) práticas formais, ou seja, aquelas conscientemente planejadas e realizadas pelo coordenador; e (2) informais, isto é, práticas que emergiram da vida cotidiana nessa comunidade de prática, principalmente na sala dos professores. Neste artigo, nos concentramos em uma prática informal específica -a de planejar aulasjuntos. O planejamento das aulas em conjunto foi considerado uma prática produtiva em termos de aprendizagem profissional tanto nas entrevistas quanto nos dados obtidos através da observação participante.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofOlhares & trilhas. Uberlândia, MG. Vol. 21, n. 2 (maio/ago. 2019), p. [204]-223pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectPrograma Idioma sem Fronteiras (Brasil)pt_BR
dc.subjectLanguages without Bordersen
dc.subjectTeacher developmenten
dc.subjectLíngua inglesapt_BR
dc.subjectDesenvolvimento profissionalpt_BR
dc.subjectCo-teachingen
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.title"She didn’t know much about English teaching" : planning classes together in the teachers’ roomas a practice of professional developmentpt_BR
dc.title.alternative"Ela não sabia muito sobre ensino de inglês" : preparação conjunta de aulas na sala dos professores como uma prática de formação de professorespt
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001118372pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


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