Augmenting analytics : use case studies of situated data visualization towards decision-making
dc.contributor.advisor | Maciel, Anderson | pt_BR |
dc.contributor.author | Guarese, Renan Luigi Martins | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2020-08-29T03:47:50Z | pt_BR |
dc.date.issued | 2020 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10183/213169 | pt_BR |
dc.description.abstract | The present work proposes the use of information visualization techniques allied to an Augmented Reality user interface to provide information that helps professionals to analyze spatially situated data where it was originally measured. This problem and the proposed solution may be adapted into different professional contexts. Three visualization use cases were designed, implemented and tested in different task contexts, namely classroom seat analysis, GPS route following and EMC data-extraction. Apart from visualizing the situated data, users were also able to interact with it to narrow down their search by switching the attributes being displayed, combining them together, applying filters, changing its formatting and extracting values from it. The proposed approaches were tested against each other in comparable 2D and 3D interactive visualizations of the same data in a series of usability and performance assessments with users to validate the solutions. The goal was to ultimately expose how AR can help users to perform better in different decision-making contexts. Our results exposed significant effects on many of the variables measured, such as accuracy, correctness, distance travelled and time taken. | en |
dc.description.abstract | O presente trabalho propõe o uso de técnicas de visualização de informações aliadas a uma interface de usuário em Realidade Aumentada para fornecer informações que auxiliam profissionais a analisar dados espacialmente localizados onde foram medidos originalmente. Esse problema e a solução proposta podem ser adaptados a diferentes contextos acadêmicos e industriais. Três casos de uso de visualização foram projetados, implementados e testados em diferentes contextos de tarefas, como análise de assentos em salas de aula, acompanhamento de rotas de GPS e extração de dados de Compatibilidade Eletromagnética (EMC). Além de visualizar os dados situados, os usuários também são capazes de interagir com eles para afunilar suas pesquisas, alternando os atributos exibidos, combinando-os, aplicando filtros, alterando suas formatações e extraindo valores. As abordagens propostas neste trabalho foram testadas entre si, em visualizações interativas em 2D e 3D comparáveis, utilizando os mesmos dados em uma série de avaliações de usabilidade e desempenho com usuários, afim de validar as soluções. O objetivo foi expor como a Realidade Aumentada pode ajudar usuários a ter um melhor desempenho em diferentes contextos de tomada de decisão. Nossos resultados expuseram efeitos significativos em muitas das variáveis medidas, tais como precisão, correção, distância percorrida e tempo gasto. | pt_BR |
dc.format.mimetype | application/pdf | pt_BR |
dc.language.iso | eng | pt_BR |
dc.rights | Open Access | en |
dc.subject | Data Visualization | en |
dc.subject | Banco de dados | pt_BR |
dc.subject | Augmented Reality | en |
dc.subject | Mixed Reality | en |
dc.subject | Situated Visualization | en |
dc.subject | Human-Computer Interaction | en |
dc.title | Augmenting analytics : use case studies of situated data visualization towards decision-making | pt_BR |
dc.title.alternative | Estudo de casos de uso de visualização situada de dados em prol de tomadas de decisão | pt |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.identifier.nrb | 001117499 | pt_BR |
dc.degree.grantor | Universidade Federal do Rio Grande do Sul | pt_BR |
dc.degree.department | Instituto de Informática | pt_BR |
dc.degree.program | Programa de Pós-Graduação em Computação | pt_BR |
dc.degree.local | Porto Alegre, BR-RS | pt_BR |
dc.degree.date | 2020 | pt_BR |
dc.degree.level | mestrado | pt_BR |
Files in this item
This item is licensed under a Creative Commons License
-
Exact and Earth Sciences (5129)Computation (1764)