Práticas Educativas no Museu Histórico Nacional da Argentina : exposição de memórias e construção de históricas
View/ Open
Date
2019Author
Type
Title alternative
Educational Practices at the Museo Histórico Nacional of Argentina: Exhibiting Memoires and Building Histories
Abstract in Portuguese (Brasil)
O artigo tem como foco o trabalho educativo do Museo Histórico Nacional da Argentina (MHN), desenvolvido com escolas, durante o ano de 2015. Nesse sentido, procura-se refletir sobre as escolhas do museu para efetivar sua proposta educativa no desafio entre expor memórias e instigar a produção de histórias. Observações, entrevistas e aplicação de um questionário com professores que acompanhavam seus alunos ao MHN são os documentos examinados para as reflexões aqui propostas. Ao final, as conside ...
O artigo tem como foco o trabalho educativo do Museo Histórico Nacional da Argentina (MHN), desenvolvido com escolas, durante o ano de 2015. Nesse sentido, procura-se refletir sobre as escolhas do museu para efetivar sua proposta educativa no desafio entre expor memórias e instigar a produção de histórias. Observações, entrevistas e aplicação de um questionário com professores que acompanhavam seus alunos ao MHN são os documentos examinados para as reflexões aqui propostas. Ao final, as considerações apresentadas buscam caracterizar como o debate sobre museus e escola tem se renovado nas últimas décadas com os pressupostos teóricos da museologia e da educação de cunho mais social. O artigo é fruto dos estudos de pós-doutoramento desenvolvidos na Facultad de Filosofia y Letras da Universidad de Buenos Aires, entre março e novembro de 2015. ...
Abstract
The article focuses on the educational work at the Museo Histórico Nacional (MHN) of Argentina, developed with schools during the year of 2015. In this sense, we analyze the choices that the Museum staff takes in order to accomplish its educational goals amid the challenge in exhibiting memoirs or inciting storytelling. The proposed reflection is based on the review of observations, interviews and a questionnaire with some of the teachers who took their students to the MHN. The findings attempt ...
The article focuses on the educational work at the Museo Histórico Nacional (MHN) of Argentina, developed with schools during the year of 2015. In this sense, we analyze the choices that the Museum staff takes in order to accomplish its educational goals amid the challenge in exhibiting memoirs or inciting storytelling. The proposed reflection is based on the review of observations, interviews and a questionnaire with some of the teachers who took their students to the MHN. The findings attempt to distinguish how much the debate about museums and schools has been renewed in the last decades, under the theoretical developments on museology and a more socially driven education. The article is the result of postdoctoral studies developed at the Facultad de Filosofía y Letras of the Universidad de Buenos Aires, between March and November 2015. ...
In
Revista História Hoje. Anpuh-Brasil. Vol. 8, n. 16 (jul./dez.2019), p. 279-303
Source
National
Collections
-
Journal Articles (41542)Humanities (7225)
This item is licensed under a Creative Commons License