Análise da atividade do profissional de design envolvido na gestão de design
View/ Open
Date
2013Type
Title alternative
Design professional activity analysis in design management
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
A percepção do uso do design como um elemento essencial para a obtenção de vantagem competitiva desperta nas empresas a necessidade de gerenciar também as atividades de design. Todavia, pouco se fala sobre a atividade dos profissionais de design participantes desse processo, seus papéis, funções e competências, e mesmo sobre suas ligações com a empresa e os demais setores envolvidos. O objetivo deste artigo é analisar, durante os processos de gestão de design, as relações de trabalho de profiss ...
A percepção do uso do design como um elemento essencial para a obtenção de vantagem competitiva desperta nas empresas a necessidade de gerenciar também as atividades de design. Todavia, pouco se fala sobre a atividade dos profissionais de design participantes desse processo, seus papéis, funções e competências, e mesmo sobre suas ligações com a empresa e os demais setores envolvidos. O objetivo deste artigo é analisar, durante os processos de gestão de design, as relações de trabalho de profissionais de design vinculados interna e externamente às organizações, buscando compreender a estrutura e os fatores intervenientes na atividade desses profissionais, bem como as interações com seus principais interlocutores. A metodologia utilizada foi exploratória e qualitativa, através de entrevistas em profundidade com três profissionais de design. Posteriormente, foi feita uma análise das respostas, possibilitando a comparação desses dados obtidos com o referencial teórico pesquisado. Através deste estudo de caso, foi possível perceber o perfil e a atividade do profissional de design, bem as relações com seus principais interlocutores, quando vinculados interna e externamente às organizações. ...
Abstract
Design use perception, as an essential element for achieving competitive advantage, also suggests the need to manage the design activities in companies. However, a few is discussed about the activity of these design professionals who participate in this process, their roles, functions and competencies, including their connections to a company and other involved sectors. This article aims to analyze, during the design management processes, the work relations of design professionals connected to ...
Design use perception, as an essential element for achieving competitive advantage, also suggests the need to manage the design activities in companies. However, a few is discussed about the activity of these design professionals who participate in this process, their roles, functions and competencies, including their connections to a company and other involved sectors. This article aims to analyze, during the design management processes, the work relations of design professionals connected to organizations both internal and externally, in order to comprehend the structure and intervenient factors on the activity of these professionals, as well as the interactions with their main coworkers. The methodology was exploratory and qualitative, using in-depth interviews with three design professionals. Subsequently, the responses were analyzed allowing the comparison of these obtained data to the theoretical bases researched. Through this case study, it was possible to realize the aspects and the structure of the design professional activity, connected intern and externally to organizations, as well as its relations with the main coworkers. ...
In
Revista produção online [recurso eletrônico]. Florianópolis, SC. Vol. 12, n. 3 (jul./set. 2013), p. 843-872
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40361)Engineering (2440)
This item is licensed under a Creative Commons License