Interfaces disciplinares no ensino de ciências : uma perspectiva docente
View/ Open
Date
2019Type
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo analisa, sob o ponto de vista docente, o processo de criação e desenvolvimento da disciplina “Buscando Interfaces Disciplinares no Ensino de Ciências”, oferecida para as Licenciaturas em Ciências Biológicas, Física e Química. Por seu caráter interdisciplinar, as aulas foram ministradas simultaneamente por professoras de cada um desses cursos. Além de atividades de fundamentação teórica sobre interdisciplinaridade, os estudantes elaboraram, em grupos formados por componentes das dife ...
Este artigo analisa, sob o ponto de vista docente, o processo de criação e desenvolvimento da disciplina “Buscando Interfaces Disciplinares no Ensino de Ciências”, oferecida para as Licenciaturas em Ciências Biológicas, Física e Química. Por seu caráter interdisciplinar, as aulas foram ministradas simultaneamente por professoras de cada um desses cursos. Além de atividades de fundamentação teórica sobre interdisciplinaridade, os estudantes elaboraram, em grupos formados por componentes das diferentes áreas, oficinas temáticas interdisciplinares e as aplicaram em sala de aula, no Ensino Médio público. Os estudantes demonstraram criatividade, comprometimento e preocupação em apresentar vínculos entre ciência e cidadania. As docentes consideram que a atividade de ensino contribuiu significativamente para a formação dos futuros docentes no que se refere à interdisciplinaridade, tanto do ponto de vista teórico quanto da prática. ...
Abstract
Disciplinary Interfaces in Science Teaching: A Teacher’s Perspective. This paper analyzes from the teachers’ point of view the process of creation and development of the discipline “Searching for Disciplinary Interfaces in Science Teaching”, offered for the teachers training courses in Biological Sciences, Physics and Chemistry. Because of its interdisciplinary nature, classes were taught simultaneously by teachers from each of these courses. In addition to activities of theoretical foundation ...
Disciplinary Interfaces in Science Teaching: A Teacher’s Perspective. This paper analyzes from the teachers’ point of view the process of creation and development of the discipline “Searching for Disciplinary Interfaces in Science Teaching”, offered for the teachers training courses in Biological Sciences, Physics and Chemistry. Because of its interdisciplinary nature, classes were taught simultaneously by teachers from each of these courses. In addition to activities of theoretical foundation on interdisciplinarity, the students elaborated, in groups formed by components of the different areas, interdisciplinary thematic workshops and applied them in Public High Schools classrooms. The students demonstrated creativity, commitment and concern in showing a link between science and citizenship. The lecturers considered that the teaching activity contributed significantly to the training of future teachers in terms of interdisciplinarity, both from theoretical and practical points of view. ...
In
Química Nova na Escola. São Paulo. Vol. 41, n. 2 (May 2019), p. 200-209
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40175)Biological Sciences (3167)
-
Journal Articles (40175)Exact and Earth Sciences (6132)
This item is licensed under a Creative Commons License