Movimento Physics First : uma herança positivista?
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Date
2020Type
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Physics First Movement : would it be a positivist inheritance?
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O objetivo precípuo deste trabalho é pesquisar eventuais e/ou reais influências exercidas pelo positivismo de lavra comtiana no movimento Physics First. Explora-se a semelhança da reivindicação veemente do movimento Physics First em prol de um ensino das ciências seguindo a ordem cronológica Física-Química-Biologia com a ordem ensejada pela classificação das ciências de Comte. Conexões entre os planos pedagógicos e epistemológicos são discutidas. Argumenta-se que embora a ciência e epistemologi ...
O objetivo precípuo deste trabalho é pesquisar eventuais e/ou reais influências exercidas pelo positivismo de lavra comtiana no movimento Physics First. Explora-se a semelhança da reivindicação veemente do movimento Physics First em prol de um ensino das ciências seguindo a ordem cronológica Física-Química-Biologia com a ordem ensejada pela classificação das ciências de Comte. Conexões entre os planos pedagógicos e epistemológicos são discutidas. Argumenta-se que embora a ciência e epistemologia modernas não respaldem a filosofia positivista que submete a imaginação e a conjectura a um estatuto inferior àqueles dos dados imediatos da observação, ainda assim há elementos bastante relevantes em ambos, no movimento Physics First e no positivismo, e que sugerem atalhos cognitivos e matrizes de pré-requisitos disciplinares compatíveis com uma crescente divisão social do trabalho. Assevera-se ainda que tal influência não deve ser demonizada. ...
Abstract
The aim of this paper is the search of eventual and/or real influence exerted by Comte’s positivistic philosophy on the motion Physics First. It is explored the similitude between, on one side, the claiming in favor of the practice of the science teaching according to the chronological order Physics-Chemistry-Biology and, on the other, the Comte’s classification of science following the order from the simplicity to the growing complexity. Connections between pedagogical and epistemological plan ...
The aim of this paper is the search of eventual and/or real influence exerted by Comte’s positivistic philosophy on the motion Physics First. It is explored the similitude between, on one side, the claiming in favor of the practice of the science teaching according to the chronological order Physics-Chemistry-Biology and, on the other, the Comte’s classification of science following the order from the simplicity to the growing complexity. Connections between pedagogical and epistemological plans are discussed. It is argued that, in spite of the development of modern science and epistemology do not agree with positivistic claims of major status attributed to observation than speculation and imagination, it is possible to conclude that both, Physics First and positivism, present relevant aspects concerning simplification of the teaching and the knowledge due to a growing social division of the work. This influence must be considered and not demonized. ...
In
Revista Educar Mais. Pelotas, RS. Vol. 4, n. 1 (2020), p. 76-95
Source
National
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Journal Articles (40175)Exact and Earth Sciences (6132)
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