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dc.contributor.advisorMaciel, Andersonpt_BR
dc.contributor.authorSalazar, David Steeven Villapt_BR
dc.date.accessioned2019-11-26T03:54:02Zpt_BR
dc.date.issued2019pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/202057pt_BR
dc.description.abstractModeling the real is a responsibility which different fields assumed through history, from philosophy to physics. Although the objective is similar, the strategies used to model real- world are different from field to field. Nowadays, the modeling of the world took a more tangible significance: Being in the modeled world, existing in the artificial world instead of the actual world. However, the path to get an artificial world equal to the real world is long and arduous. In this manuscript, we address this issue by exploring methods in computer graphics (Physics-based animation) and haptics to project a sensory represen- tation of the actual world into the artificial world. We report results on Position based dynamics for simulating phase-change phenomena and interaction in VR with physical objects. Also, Ultrasound phased arrays, as well as wearable haptics for stiffness and softness rendering are studied.en
dc.description.abstractModelar o mundo real é uma responsabilidade que diferentes campos já assumiram atra- vés da história, da filosofia à física. Embora o objetivo seja semelhante, os meios utili- zados para modelar o mundo real são diferentes de campo para campo. Hoje em dia, a modelagem do mundo tomou um significado mais tangível: Estar no mundo modelado, existindo no mundo artificial em vez do mundo real. No entanto, o caminho para obter um mundo artificial igual ao mundo real é longo e árduo. Neste manuscrito, abordamos esta questão explorando métodos em computação gráfica (animação baseada em física) e háptica para projetar uma representação sensorial do mundo real no mundo artificial. Nós relatamos resultados em Position-based Dynamics para simular fenômenos de mudança de fase e interação em RV com objetos físicos. Além disso, são estudadas matrizes de ul- trassom faseadas assim como Wearable Haptics para rigidez e suavidade de renderização.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectRealidade virtualpt_BR
dc.subjectPhysics-based simulationen
dc.subjectInformática médicapt_BR
dc.subjectHapticsen
dc.subjectRoboticsen
dc.titleTouching is believing : exploring physics-based simulation and haptics to feel virtual worldspt_BR
dc.title.alternativeTocar para crer : explorando simulação baseada em física e haptica para sentir mundos virtuais en
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.nrb001106840pt_BR
dc.degree.grantorUniversidade Federal do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentInstituto de Informáticapt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Computaçãopt_BR
dc.degree.localPorto Alegre, BR-RSpt_BR
dc.degree.date2019pt_BR
dc.degree.levelmestradopt_BR


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