A ética da informação nos programas de pós-graduação em Ciência da Informação no Brasil : uma análise
View/ Open
Date
2019Type
Title alternative
Information ethics in the post-graduation programs of Information Science in Brazil : an analysis
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Objetiva verificar como está caracterizada a Ética da Informação nos Programas de Pós-Graduação em Ciência da Informação no Brasil por meio dos projetos de pesquisa, artigos e disciplinas dos Programas citados que possam estar abordando a área. Desenvolve, a fim de atingir estes objetivos, uma pesquisa básica, quantitativa e descritiva, sob a técnica de Análise de Conteúdo. Infere que há uma disparidade significativa com relação ao tópico da ética profissional do bibliotecário entre os indicado ...
Objetiva verificar como está caracterizada a Ética da Informação nos Programas de Pós-Graduação em Ciência da Informação no Brasil por meio dos projetos de pesquisa, artigos e disciplinas dos Programas citados que possam estar abordando a área. Desenvolve, a fim de atingir estes objetivos, uma pesquisa básica, quantitativa e descritiva, sob a técnica de Análise de Conteúdo. Infere que há uma disparidade significativa com relação ao tópico da ética profissional do bibliotecário entre os indicadores de pesquisa e produção; que o papel da docente Isa Maria Freire nos assuntos que relacionam Ética da Informação com a Web é um destaque, e que Maria Nélida González Gómez, por mais que tenha sido vista sua participação só num projeto de pesquisa, ainda assim contribuiu com a criação de um livro em 2017 sobre Ética da Informação. Conclui que é interessante outro trabalho acadêmico sobre o mesmo assunto, aplicando, por exemplo, uma amostra e, além de coletar artigos, projetos e disciplinas, livros e capítulos de livros. Conclui, ainda, questionando a necessidade de haver uma ”simetria” entre quantidade de projetos e artigos sobre um determinado assunto, bem como destaca a importância da Ética da Informação em função de desafios ético-informacionais propostos por tópicos como plágio e fake news. ...
Abstract
It aims on understanding how Information Ethics is characterized in the Graduate Programs of Information Science in Brazil through research projects, articles and disciplines of the aforementioned Programs that can be approaching Information Ethics. It develops a basic, quantitative and descriptive research, using the technique of Content Analysis. It infers that it is occurring a significative disparity regarding the topic of the ethics of the librarian between the indicadors of research and p ...
It aims on understanding how Information Ethics is characterized in the Graduate Programs of Information Science in Brazil through research projects, articles and disciplines of the aforementioned Programs that can be approaching Information Ethics. It develops a basic, quantitative and descriptive research, using the technique of Content Analysis. It infers that it is occurring a significative disparity regarding the topic of the ethics of the librarian between the indicadors of research and production; that the role of Professor Isa Maria Freire in the subjects relating Information Ethics and the Web deserves an emphasis, and that Maria Nélida González Gómez, even though her participation was seen only in one research project, nevertheless contributed with the creation of a book in 2017 about Information Ethics. It concludes that it is interesting other academic work about Information Ethics, maybe gathering a sample of all the Programs and, this way, not being limited in analyzing disciplines, projects and articles, but also books and book chapters, for instance. It still concludes questioning the necessity of having a “symmetry” between the quantity of projects and articles about a certain subject, as well as highlighting the relevance of Information Ethics based on ethical-informational challenges presented by topics like plagiarism and fake news. ...
In
Logeion : filosofia da informação. Rio de Janeiro, RJ. Vol. 6, n. 1 (set. 2019/fev. 2020), p. 27-43
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40175)Applied and Social Sciences (4117)
This item is licensed under a Creative Commons License