Produção de novidade : o construtivismo de Jean Piaget
View/ Open
Date
2018Author
Advisor
Academic level
Master
Type
Subject
Abstract in Portuguese
Tanto na história da ciência quanto na história do desenvolvimento cognitivo do sujeito podemos vislumbrar inúmeros exemplos de produção de novidade. A principal área do conhecimento que investiga como a ciência e o sujeito produzem conhecimentos novos é a Epistemologia. As características gerais das Epistemologias clássicas (do empirismo e do apriorismo) impedem que essas concepções epistemológicas expliquem satisfatoriamente o processo de produção de novidade. No entanto, esse processo é expl ...
Tanto na história da ciência quanto na história do desenvolvimento cognitivo do sujeito podemos vislumbrar inúmeros exemplos de produção de novidade. A principal área do conhecimento que investiga como a ciência e o sujeito produzem conhecimentos novos é a Epistemologia. As características gerais das Epistemologias clássicas (do empirismo e do apriorismo) impedem que essas concepções epistemológicas expliquem satisfatoriamente o processo de produção de novidade. No entanto, esse processo é explicado de modo satisfatório pelo construtivismo de Jean Piaget através do mecanismo da abstração reflexionante. Por que o construtivismo de Jean Piaget dá conta de explicar o processo de produção de novidade e as Epistemologias Clássicas não? A presente dissertação visa a responder a esse questionamento ...
Abstract
Throughout the history of science and the history of the subject’s cognitive development, it is possible to discern numerous examples of novelty production. Epistemology is the chief area of knowledge which investigates how science and the subject produce new knowledge. The general characteristics of the classical schools of Epistemology (Empiricism and Apriorism) do not allow these epistemological constructs to satisfactorily explain the production of novelty. Nevertheless, this process has be ...
Throughout the history of science and the history of the subject’s cognitive development, it is possible to discern numerous examples of novelty production. Epistemology is the chief area of knowledge which investigates how science and the subject produce new knowledge. The general characteristics of the classical schools of Epistemology (Empiricism and Apriorism) do not allow these epistemological constructs to satisfactorily explain the production of novelty. Nevertheless, this process has been satisfactorily explained by Jean Piaget’s Constructivism, through the mechanism of reflective abstraction. Why is Piaget’s constructivism able to cope with the process of novelty production whereas the classical schools of Epistemology fail to do so? The present thesis aims at answering this very question. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação.
Collections
-
Humanities (7682)Education (2576)
This item is licensed under a Creative Commons License
