Ensino de história e temas sensíveis : abordagens teórico-metodológicas
View/ Open
Date
2018Type
Title alternative
Teaching of history and sensitive topics: Theoretical-methodological approaches
Subject
Abstract in Portuguese
O propósito deste artigo é apresentar reflexões sobre o trabalho com temas sensíveis no contexto do ensino (disciplina de Estágio de Docência em História) e da pesquisa (dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de História). Apresentamos a escrita na forma de um diálogo a muitas mãos que busca compreender os sentidos atribuídos pelos atores em relação ao processo vivido em aulas de História. Essa forma de escrita se sustenta também na concepção de que a abordagem de temas sensíveis reivin ...
O propósito deste artigo é apresentar reflexões sobre o trabalho com temas sensíveis no contexto do ensino (disciplina de Estágio de Docência em História) e da pesquisa (dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de História). Apresentamos a escrita na forma de um diálogo a muitas mãos que busca compreender os sentidos atribuídos pelos atores em relação ao processo vivido em aulas de História. Essa forma de escrita se sustenta também na concepção de que a abordagem de temas sensíveis reivindica um registro o mais plural possível, permitindo que diferentes vozes se apresentem no diálogo: a professora, o professor, alunos/as, acadêmicos/ as e autores/as escolhidos/as. ...
Abstract
The purpose of this article is to present some reflections on working with sensitive topics within teaching (History teaching internship) and research (Professional Masters in Teaching History dissertation) contexts. The writing is presented in the form of a dialogue written by various people in an attempt to understand the meanings attributed by the actors-in-relation to the process experienced in History classes. This form of writing is also supported by the conception that dealing with sensi ...
The purpose of this article is to present some reflections on working with sensitive topics within teaching (History teaching internship) and research (Professional Masters in Teaching History dissertation) contexts. The writing is presented in the form of a dialogue written by various people in an attempt to understand the meanings attributed by the actors-in-relation to the process experienced in History classes. This form of writing is also supported by the conception that dealing with sensitive topics calls for a pluralistic register, allowing different voices to present themselves in the dialogue: teachers, students, university students and selected authors. ...
In
Revista História Hoje. Anpuh-Brasil. Vol. 7, n. 13 (jun. 2018), p. 139-159
Source
National
Collections
-
Journal Articles (39166)Humanities (6694)
This item is licensed under a Creative Commons License