A ordem do discurso geoescolar : investigação em curso
View/ Open
Date
2018Type
Title alternative
The order of geoescolar speech: current research
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este texto toma por base quase espelhada o trabalho apresentado em outubro de 2017, por ocasião do XII Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação em Geografia. Reverbera, portanto, as linhas gerais que foram compartilhadas em meio ao Grupo de Trabalho “Ensino de Geografia”. Apresentado como “A ordem do discurso geoescolar”, trata-se de um projeto de trabalho que discute o ensino de Geografia como um discurso na linha proposta por Michel Foucault. Logo, ele funciona a partir de regras e no ...
Este texto toma por base quase espelhada o trabalho apresentado em outubro de 2017, por ocasião do XII Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação em Geografia. Reverbera, portanto, as linhas gerais que foram compartilhadas em meio ao Grupo de Trabalho “Ensino de Geografia”. Apresentado como “A ordem do discurso geoescolar”, trata-se de um projeto de trabalho que discute o ensino de Geografia como um discurso na linha proposta por Michel Foucault. Logo, ele funciona a partir de regras e normas. Mas esses regulamentos de ditos e escritos, que se mantêm vigorosamente nos últimos cem anos, não persiste por acaso: ele é resultado da produção de sujeitos neoliberal, que tem no Estado seu principal promotor. Nesse sentido, não é por mera coincidência que desde a primeira metade do século XX que as pedagogias ativas, as psicologias escolares e as metodologias participativas vêm dando as cartas no ensino Geografia. Elas ajudam, de fato, a forjar sujeitos empreendedores, consumidores, individualistas e empresários de si mesmos. ...
Abstract
This text is based almost on the work presented in October 2017, on the occasion of the XII Meeting of the National Association of Postgraduate in Geography. It therefore revises the general lines that were shared in the context of the Geography Teaching Working Group. Presented as "The order of geo-scholling discourse", it is a work project that discusses the teaching of Geography as a discourse in the line proposed by Michel Foucault. Therefore, it works from rules and norms. But these regula ...
This text is based almost on the work presented in October 2017, on the occasion of the XII Meeting of the National Association of Postgraduate in Geography. It therefore revises the general lines that were shared in the context of the Geography Teaching Working Group. Presented as "The order of geo-scholling discourse", it is a work project that discusses the teaching of Geography as a discourse in the line proposed by Michel Foucault. Therefore, it works from rules and norms. But these regulations of sayings and writings, which have remained vigorously in the last hundred years, do not persist by chance: it is the result of the production of neoliberal subjects, who have in the State their main promoter. In this sense, it is not by mere coincidence that since the first half of the twentieth century that active pedagogies, school psychologies and participatory methodologies have been giving the letters in Geography teaching. They help, in fact, to forge entrepreneurial subjects, consumers, individualists and entrepreneurs of themselves. ...
In
Para onde?, Porto Alegre. Vol. 10, n.1 (2018), p. 67-75
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40281)Humanities (6919)
This item is licensed under a Creative Commons License