Imagery interchange in John Patrick Shanley's Doubt, a parable
dc.contributor.author | Fritsch, Valter Henrique | pt_BR |
dc.contributor.author | Maggio, Sandra Sirangelo | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-02-12T02:33:35Z | pt_BR |
dc.date.issued | 2013 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1983-4373 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10183/188701 | pt_BR |
dc.description.abstract | John Patrick Shanley’s play Doubt - a Parable (2004) revisits the world he knew as a child, which is the Bronx of the 1960’s. The story centers upon a Catholic Irish-Italian school community, and the plot relates to a doubt - that grows into belief, and ends up as certainty - on the part of Sister Aloysius, the principal of the school, who is persuaded that Father Flynn, the vicar, has been harassing the only Black student in the school. The play is an open-ended construct, allowing each reader/spectator to build their own interpretation of the facts implied. Shanley is more than the author of the play. He has also worked as the producer of the play on the stage and he turned the story into a movie screenplay, Doubt, and has worked as a director to the movie. In this paper we examine the strategies used by Shanley to keep the possibility of interpretation open as he translates his own work into different media, on the page and on the screen. | en |
dc.description.abstract | A peça Doubt, a Parable (2004) de John Patrick Shanley revisita o mundo que ele conheceu quando criança – o bairro do Bronx dos anos 1960. A história se desenrola em uma comunidade escolar católica ítalo-irlandesa e o enredo diz respeito a uma dúvida – que se transforma em crença – por parte de uma das personagens, Irmã Aloysius, a diretora da escola. Ela acredita que o Padre Flynn esteja molestando sexualmente o único aluno negro da escola. A peça é uma construção em aberto, que permite a cada leitor/expectador construir sua própria interpretação dos fatos. Além de ser o autor da peça, Shanley também transformou seu texto teatral em roteiro para cinema, e atuou como produtor da peça e roteirista e diretor do filme Dúvida, de 2008. Neste ensaio examinamos as estratégias utilizadas por Shanley para manter a possibilidade de interpretação aberta quando ele traduz sua obra para mídias diferentes – na página e no cinema. | pt |
dc.format.mimetype | application/pdf | pt_BR |
dc.language.iso | eng | pt_BR |
dc.relation.ispartof | FronteiraZ. São Paulo, SP. N. 10 (jun. 2013), p. 153-169 | pt_BR |
dc.rights | Open Access | en |
dc.subject | Doubt, a parable | en |
dc.subject | Imaginário | pt_BR |
dc.subject | Shanley, John Patrick, 1950-. Doubt, a parable : Dúvida | pt_BR |
dc.subject | Contemporary american drama | en |
dc.subject | Teatro | pt_BR |
dc.subject | Studies of the imaginary | en |
dc.title | Imagery interchange in John Patrick Shanley's Doubt, a parable | pt_BR |
dc.type | Artigo de periódico | pt_BR |
dc.identifier.nrb | 000892611 | pt_BR |
dc.type.origin | Nacional | pt_BR |
Este item está licenciado na Creative Commons License
-
Artigos de Periódicos (40281)Linguística, Letras e Artes (2737)