Ensino de história e resistência : notas sobre uma história menor
View/ Open
Date
2017Author
Type
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo é resultado de uma reflexão teórica realizada a partir das entrevistas de dois professores, acerca do ensino de História na escola básica, enfatizando o conceito de história menor, como elemento teórico capaz de ler e compreender determinadas práticas de sala de aula que representam fissuras nos modos tradicionais de se ensinar História. O texto realiza um diálogo teórico com o conceito de simpatia de Bergson, a fim de pensar novas formas de se ensinar história e de subverter a temp ...
Este artigo é resultado de uma reflexão teórica realizada a partir das entrevistas de dois professores, acerca do ensino de História na escola básica, enfatizando o conceito de história menor, como elemento teórico capaz de ler e compreender determinadas práticas de sala de aula que representam fissuras nos modos tradicionais de se ensinar História. O texto realiza um diálogo teórico com o conceito de simpatia de Bergson, a fim de pensar novas formas de se ensinar história e de subverter a temporalidade eurocentrada. Nesse sentido, também dialoga com a descolonialidade, no sentido de realizar a crítica tanto à história maior, quanto a temporalidade que lhe é correlata. O objetivo principal está em desenvolver o conceito de história menor e permitir que ele se torna uma chave de leitura para pensar o ensino de história desde uma perspectiva que rompe com as grandes explicações estruturais e que promove, na sala de aula, uma história de temas e sujeitos invisibilizados pela história maior. ...
Abstract
This article is the result of a theoretical reflection based on the interviews of two teachers about the teaching of History in elementary school, emphasizing the concept of a minor history as a theoretical element capable of reading and understanding certain classroom practices that represent loopholes in traditional ways of teaching History. The text carries out a theoretical dialogue with Bergson's concept of sympathy in order to think about new ways of teaching history and of subverting Eur ...
This article is the result of a theoretical reflection based on the interviews of two teachers about the teaching of History in elementary school, emphasizing the concept of a minor history as a theoretical element capable of reading and understanding certain classroom practices that represent loopholes in traditional ways of teaching History. The text carries out a theoretical dialogue with Bergson's concept of sympathy in order to think about new ways of teaching history and of subverting Eurocentred temporality. In this regard, it also dialogues with decoloniality, in the sense of criticizing larger history as well as the temporality that is related to it. The main objective is to develop the concept of minor history and to allow it to become a key reading to think about teaching history from a perspective that breaks with the great structural explanations and that promotes, in the classroom, a history of issues and individuals unseen by a larger history. ...
In
Revista Arquivo Brasileiro de Educação. Belo Horizonte. Vol. 5, n. 10 (jan./abr. 2017), p. 103-117
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40917)Humanities (7117)
This item is licensed under a Creative Commons License