Esquisitas e desmioladas : o narrador, o adultério e a representação feminina no conto machadiano
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Date
2017Type
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Strange and crazy : the narrator, the adult and female representation in the machadian short history
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
No presente ensaio, a partir da leitura de dois contos de Machado de Assis, é analisada e discutida a representação feminina no conto realista, de um lado, e uma teoria do gênero elaborada de forma alegórica, de outro. Dona Paula traz um elemento singular na ficção novecentista, uma senhora viúva, mais velha como protagonista de uma história de adultério. Academias do Sião, uma alegoria, apresenta a história que ilustra um problema: por que é que há homens femininos e mulheres masculinas? Como ...
No presente ensaio, a partir da leitura de dois contos de Machado de Assis, é analisada e discutida a representação feminina no conto realista, de um lado, e uma teoria do gênero elaborada de forma alegórica, de outro. Dona Paula traz um elemento singular na ficção novecentista, uma senhora viúva, mais velha como protagonista de uma história de adultério. Academias do Sião, uma alegoria, apresenta a história que ilustra um problema: por que é que há homens femininos e mulheres masculinas? Como ponto de articulação entre diferentes modalidades de conto, o foco recai sobre a posição do narrador, que, mesmo estando na terceira pessoa, pode ser caracterizado como parte da elite patriarcal burguesa, masculino. ...
Abstract
In the present essay, from two short stories by Machado de Assis, the female representation in the realistic story, on the one hand, and an allegorically elaborated theory of the genre is analyzed and discussed. Dona Paula brings a singular element in fiction of Nineteen Century, a widowed lady, older as the protagonist of a story of adultery. Academies of Siam, an allegory, presents the story that illustrates a problem: why are there feminine men and masculine females? As a point of articulati ...
In the present essay, from two short stories by Machado de Assis, the female representation in the realistic story, on the one hand, and an allegorically elaborated theory of the genre is analyzed and discussed. Dona Paula brings a singular element in fiction of Nineteen Century, a widowed lady, older as the protagonist of a story of adultery. Academies of Siam, an allegory, presents the story that illustrates a problem: why are there feminine men and masculine females? As a point of articulation between different modalities of short story, the focus falls on the position of the narrator, who, even being in the third person, can be characterized as part of pratiarchal and bourgeoise elite, masculine. ...
In
Cerrados : revista do Programa de Pós-Graduação em Literatura. Brasília, DF. Vol. 26, n. 45 (2017), p. 55-73
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